Abstract
Med udgangspunkt i at forstå konkrete 'oplevelsesforbrugeres' måde at organisere erfaringer med medieteknologier i hjemmet, vil jeg i dette bidrag illustrere og advokere for, at det bliver muligt gennem fortællinger at belyse oplevelsens sociale virkelighed for bestemte aktører, som endvidere kan pege på grundlæggende narrative strukturer i hverdagslivet.
Mit afsæt er en større undersøgelse af en række familiers domesticering af interaktive medier og interaktivt tv (Christensen 2005a). Altså en bevægelse fra de første oplevelser med interaktive medier til en hverdagsliggørelse af selvsamme. Undersøgelsen fokuserer på, hvordan familier og dets medlemmer tillægger både sig selv og medieteknologien betydning i kraft af de fortællinger, som indrammer familiemedlemmernes sociale liv og deres måde at opleve medieteknologier. Gennem disse fortællinger frembæres ligeledes motiver for brugen af konkrete medieteknologier i bestemte sociale situationer såvel som på tværs af bestemte situationer og i særdeleshed forhold til mere gennemgående projekter i hverdagslivet.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Forbrugssituationer : perspektiver på oplevelsesøkonomi |
Editors | Christian Jantzen, Tove Arendt Rasmussen |
Number of pages | 22 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2007 |
Pages | 219-249 |
ISBN (Print) | 978-87-7307-794-8 |
Publication status | Published - 2007 |
Series | ExCITe |
---|---|
Number | 3 |