Abstract
Translated title of the contribution | Det begynder i skolen - En ATV-rapport om naturfagenes vilkår og fremtidige udviklingsmuligheder i grundskolen |
---|---|
Original language | Danish |
Publisher | Akademiet for de Tekniske Videnskaber |
---|---|
Number of pages | 81 |
ISBN (Print) | 87-7836-037-4 |
Publication status | Published - 2004 |
Cite this
- APA
- Author
- BIBTEX
- Harvard
- Standard
- RIS
- Vancouver
}
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, 2004. 81 p.
Research output: Book/Report › Book › Research
TY - BOOK
T1 - Det begynder i skolen - En ATV-rapport om naturfagenes vilkår og fremtidige udviklingsmuligheder i grundskolen
AU - Bohm, Mikkel
AU - Bonnerup, Erik
AU - Elberling, Claus
AU - Jensen, Christian Søndergaard
AU - Knudsen, Carl P.
AU - Leffland, Lia
AU - Lund, Henrik Hautop
AU - Olsen, Niels
AU - Pallesen, Lars
AU - Sørensen, Knud
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - ATV giver med dette debatoplæg for første gang sit bud på, hvordan naturfagsundervisningen specifikt og fagligheden generelt kan styrkes i grundskolen. Det gør vi, fordi den danske grundskole har ondt i fagligheden - og særlig ondt i naturfagligheden. Undervisningen i Natur og Teknik bliver nedprioriteret, de naturfaglige miljøer på skolerne har mange steder ringe gennemslagskraft, og alt for mange elever mister i løbet af deres skoletid interessen for naturfagene. Dette er ikke en tilfredsstillende situation for den største og vigtigste uddannelses- og kulturinstitution i Danmark.Det er i grundskolen, vi skal sætte ind for at nære og bevare elevernes interesse for naturfag og teknik. Denne interesse skal eleverne kunne tage med sig på deres færd gennem uddannelsessystemet - ud på arbejdsmarkedet og videre ud i samfundet. Indsigt i natur og teknologi er nødvendig for at kunne virke i et vidensamfund. Det gælder alle uanset uddannelse, job og livsform. En grundlæggende viden om naturfag giver den enkelte elev gode muligheder for senere at vælge et spændende uddannelses- og senere jobforløb. Men vigtig er også muligheden for at forstå, tage stilling til og agere i forhold til alle de områder af tilværelsen, hvor naturvidenskab og teknologi spiller en rolle. Både i forhold til det enkelte individ, samfundets indretning og fremtidsperspektiver.Danmarks velfærd begynder i grundskolen. Vi ønsker, at grundskolen bliver en bedre arbejdsplads for lærerne og en mere interessant skole for eleverne. Vi inviterer til en konstruktiv og fordomsfri dialog.Debatoplægget vil belyse to overordnede indsatsområder:1. Mulighederne for at skabe et naturfagligt fokusområde i den danske grundskole, samt optimere brugen af de ressourcer, der i øjeblikket anvendes på grundskolen.2. Mulighederne for at styrke den generelle faglighed i grundskolen og sikre en bedre sammenhæng mellem undervisningen i grundskolen og på de videre ungdomsuddannelser.ATV's Naturfagsudvalg er et udvalg under ATV's Tænketank. Tænketanken arbejder sideløbende med et projekt om naturfagenes vilkår i gymnasieskolen, som denne kommer til at se ud efter den nye gymnasiereform.ATV?s Tænketank arbejder med tekniske og naturvidenskabelige emner og problemstillinger, som har samfundsmæssig relevans og betydning.
AB - ATV giver med dette debatoplæg for første gang sit bud på, hvordan naturfagsundervisningen specifikt og fagligheden generelt kan styrkes i grundskolen. Det gør vi, fordi den danske grundskole har ondt i fagligheden - og særlig ondt i naturfagligheden. Undervisningen i Natur og Teknik bliver nedprioriteret, de naturfaglige miljøer på skolerne har mange steder ringe gennemslagskraft, og alt for mange elever mister i løbet af deres skoletid interessen for naturfagene. Dette er ikke en tilfredsstillende situation for den største og vigtigste uddannelses- og kulturinstitution i Danmark.Det er i grundskolen, vi skal sætte ind for at nære og bevare elevernes interesse for naturfag og teknik. Denne interesse skal eleverne kunne tage med sig på deres færd gennem uddannelsessystemet - ud på arbejdsmarkedet og videre ud i samfundet. Indsigt i natur og teknologi er nødvendig for at kunne virke i et vidensamfund. Det gælder alle uanset uddannelse, job og livsform. En grundlæggende viden om naturfag giver den enkelte elev gode muligheder for senere at vælge et spændende uddannelses- og senere jobforløb. Men vigtig er også muligheden for at forstå, tage stilling til og agere i forhold til alle de områder af tilværelsen, hvor naturvidenskab og teknologi spiller en rolle. Både i forhold til det enkelte individ, samfundets indretning og fremtidsperspektiver.Danmarks velfærd begynder i grundskolen. Vi ønsker, at grundskolen bliver en bedre arbejdsplads for lærerne og en mere interessant skole for eleverne. Vi inviterer til en konstruktiv og fordomsfri dialog.Debatoplægget vil belyse to overordnede indsatsområder:1. Mulighederne for at skabe et naturfagligt fokusområde i den danske grundskole, samt optimere brugen af de ressourcer, der i øjeblikket anvendes på grundskolen.2. Mulighederne for at styrke den generelle faglighed i grundskolen og sikre en bedre sammenhæng mellem undervisningen i grundskolen og på de videre ungdomsuddannelser.ATV's Naturfagsudvalg er et udvalg under ATV's Tænketank. Tænketanken arbejder sideløbende med et projekt om naturfagenes vilkår i gymnasieskolen, som denne kommer til at se ud efter den nye gymnasiereform.ATV?s Tænketank arbejder med tekniske og naturvidenskabelige emner og problemstillinger, som har samfundsmæssig relevans og betydning.
M3 - Bog
SN - 87-7836-037-4
BT - Det begynder i skolen - En ATV-rapport om naturfagenes vilkår og fremtidige udviklingsmuligheder i grundskolen
PB - Akademiet for de Tekniske Videnskaber
ER -