TY - BOOK
T1 - Det menneskelige
T2 - essens, eksistens, fortælling
AU - Olsen, Jan Brødslev
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Omsorg og en hjælpende hånd er bedre end at blive ladt i stikken. Patienten véd det. Den forladte og nødstedte véd det. Barnet véd det. Bag vores moderne, flimrende og flygtige verden er mennesket stadig afhængigt af det elementære i tilværelsen så som kærlighed, tillid, respekt, mod og personlig integritet. Det er gennem sådanne kvaliteter, at mennesket vokser og derfor bygger al god opdragelse, undervisning, vejledning og behandling på dem. Bogen undersøger, hvad det vil sige at være menneske, og hvordan der til stadighed skal værnes om det menneskelige. Undersøgelsen er en rejse gennem filosofisk og psykologisk litteratur, eventyr og andre fortællinger og bygger bro mellem etableret videnskabelig tænkning og nogle af verdens åndelige traditioner. Bogen bygger teoretisk på både dansk livsfilosofi, (Ludvig Feilberg, K. E. Løgstrup, Mogens Pahuus og Asta Fink), psykolologi (Erik Eriksons livsfasepsykologi, Winnicotts og Heinz Kohuts Selv-psykologi, Seligmans positive psykologi, kognitiv psykologi og A. H. Almaas' essenspsykologi), lærinsgteori (David Kolb), teorierne om følelsesmæssig intelligens (Daniel Goleman, David Servan-Schreiber) samt buddhisme (Dalai Lama) og kristendom. I bogen gives der en gennemgang af disse og andre teoretikere, ligesom der gives en række eventyr-analyser ud fra en essenstankegang. Bogens mangeartede kilder udgør en mosaik til forståelse af det samlede menneskebillede, der bidrager til grundforskningen i den menneskelige natur. Bogen er således også et opgør med den fremherskende konstruktionisme. Bogen kan anvendes af alle med interesse for den menneskelige eksistens og i særlig grad indenfor de videregående uddannelser, der tager sigte på behandling, omsorg, rådgivning og pædagogik.
AB - Omsorg og en hjælpende hånd er bedre end at blive ladt i stikken. Patienten véd det. Den forladte og nødstedte véd det. Barnet véd det. Bag vores moderne, flimrende og flygtige verden er mennesket stadig afhængigt af det elementære i tilværelsen så som kærlighed, tillid, respekt, mod og personlig integritet. Det er gennem sådanne kvaliteter, at mennesket vokser og derfor bygger al god opdragelse, undervisning, vejledning og behandling på dem. Bogen undersøger, hvad det vil sige at være menneske, og hvordan der til stadighed skal værnes om det menneskelige. Undersøgelsen er en rejse gennem filosofisk og psykologisk litteratur, eventyr og andre fortællinger og bygger bro mellem etableret videnskabelig tænkning og nogle af verdens åndelige traditioner. Bogen bygger teoretisk på både dansk livsfilosofi, (Ludvig Feilberg, K. E. Løgstrup, Mogens Pahuus og Asta Fink), psykolologi (Erik Eriksons livsfasepsykologi, Winnicotts og Heinz Kohuts Selv-psykologi, Seligmans positive psykologi, kognitiv psykologi og A. H. Almaas' essenspsykologi), lærinsgteori (David Kolb), teorierne om følelsesmæssig intelligens (Daniel Goleman, David Servan-Schreiber) samt buddhisme (Dalai Lama) og kristendom. I bogen gives der en gennemgang af disse og andre teoretikere, ligesom der gives en række eventyr-analyser ud fra en essenstankegang. Bogens mangeartede kilder udgør en mosaik til forståelse af det samlede menneskebillede, der bidrager til grundforskningen i den menneskelige natur. Bogen er således også et opgør med den fremherskende konstruktionisme. Bogen kan anvendes af alle med interesse for den menneskelige eksistens og i særlig grad indenfor de videregående uddannelser, der tager sigte på behandling, omsorg, rådgivning og pædagogik.
KW - Essens
KW - Eksistens
KW - Livsfilosofi
KW - Etik
KW - Dyder
KW - Læring
KW - Fortælling
KW - Eventyr
M3 - Bog
SN - 978-87-7307-937-9
BT - Det menneskelige
PB - Aalborg Universitetsforlag
CY - Aalborg
ER -