Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud

Thomas Nordahl, Line Skov Hansen

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Abstract

I denne bog beskrives det, hvordan data i dagtilbud kan anvendes til at forbedre både den pædagogiske praksis og børns læringsudbytte og trivsel. Disse data kan for eksempel komme fra redskaber som sprogvurderinger, forældretilfredshedsundersøgelser, trivselsmålinger eller andre vurderingsværktøjer. Der findes ofte tilgængelige data i dagtilbud, men det er ikke altid, at disse data bliver analyseret med den nødvendige systematik og aktivt brugt til at forbedre praksis.
I bogen vises det, hvordan sådanne analyser kan gennemføres på forskellige niveauer i det enkelte dagtilbud, og der lægges vægt på vigtigheden af at drøfte og anvende data i fællesskab mellem pædagoger i for eksempel professionelle læringsfællesskaber. Det tydeliggøres også, hvilke betingelser der skal til, for at data og analyser af data kan omsættes til ny og forbedret pædagogisk praksis.
Original languageDanish
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo Forlag A/S
Edition1
Number of pages92
ISBN (Print)978-877160-451-3
Publication statusPublished - 2016
SeriesDet ved vi om...
ISSN2246-3267

Keywords

    Cite this

    Nordahl, T., & Hansen, L. S. (2016). Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud. (1 ed.) Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. Det ved vi om...
    Nordahl, Thomas ; Hansen, Line Skov. / Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud. 1 ed. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2016. 92 p. (Det ved vi om...).
    @book{9604123b717440df815e5e720c1b1d5a,
    title = "Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud",
    abstract = "I denne bog beskrives det, hvordan data i dagtilbud kan anvendes til at forbedre b{\aa}de den p{\ae}dagogiske praksis og b{\o}rns l{\ae}ringsudbytte og trivsel. Disse data kan for eksempel komme fra redskaber som sprogvurderinger, for{\ae}ldretilfredshedsunders{\o}gelser, trivselsm{\aa}linger eller andre vurderingsv{\ae}rkt{\o}jer. Der findes ofte tilg{\ae}ngelige data i dagtilbud, men det er ikke altid, at disse data bliver analyseret med den n{\o}dvendige systematik og aktivt brugt til at forbedre praksis.I bogen vises det, hvordan s{\aa}danne analyser kan gennemf{\o}res p{\aa} forskellige niveauer i det enkelte dagtilbud, og der l{\ae}gges v{\ae}gt p{\aa} vigtigheden af at dr{\o}fte og anvende data i f{\ae}llesskab mellem p{\ae}dagoger i for eksempel professionelle l{\ae}ringsf{\ae}llesskaber. Det tydeligg{\o}res ogs{\aa}, hvilke betingelser der skal til, for at data og analyser af data kan oms{\ae}ttes til ny og forbedret p{\ae}dagogisk praksis.",
    keywords = "Dagtilbud, Data, Analyse, Datainformeret, L{\ae}ringsmilj{\o}, Teamsamarbejde, Forbedringsarbejde, Dagtilbudsudvikling",
    author = "Thomas Nordahl and Hansen, {Line Skov}",
    note = "Bogen findes ogs{\aa} i en udgave, der henvender sig til skolen: Det ved vi om - Datainformeret forbedringsarbejde i skolen (Nordahl, 2015).",
    year = "2016",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-877160-451-3",
    publisher = "Dafolo Forlag A/S",
    edition = "1",

    }

    Nordahl, T & Hansen, LS 2016, Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud. Det ved vi om..., 1 edn, Dafolo Forlag A/S, Frederikshavn.

    Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud. / Nordahl, Thomas; Hansen, Line Skov.

    1 ed. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2016. 92 p.

    Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

    TY - BOOK

    T1 - Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud

    AU - Nordahl, Thomas

    AU - Hansen, Line Skov

    N1 - Bogen findes også i en udgave, der henvender sig til skolen: Det ved vi om - Datainformeret forbedringsarbejde i skolen (Nordahl, 2015).

    PY - 2016

    Y1 - 2016

    N2 - I denne bog beskrives det, hvordan data i dagtilbud kan anvendes til at forbedre både den pædagogiske praksis og børns læringsudbytte og trivsel. Disse data kan for eksempel komme fra redskaber som sprogvurderinger, forældretilfredshedsundersøgelser, trivselsmålinger eller andre vurderingsværktøjer. Der findes ofte tilgængelige data i dagtilbud, men det er ikke altid, at disse data bliver analyseret med den nødvendige systematik og aktivt brugt til at forbedre praksis.I bogen vises det, hvordan sådanne analyser kan gennemføres på forskellige niveauer i det enkelte dagtilbud, og der lægges vægt på vigtigheden af at drøfte og anvende data i fællesskab mellem pædagoger i for eksempel professionelle læringsfællesskaber. Det tydeliggøres også, hvilke betingelser der skal til, for at data og analyser af data kan omsættes til ny og forbedret pædagogisk praksis.

    AB - I denne bog beskrives det, hvordan data i dagtilbud kan anvendes til at forbedre både den pædagogiske praksis og børns læringsudbytte og trivsel. Disse data kan for eksempel komme fra redskaber som sprogvurderinger, forældretilfredshedsundersøgelser, trivselsmålinger eller andre vurderingsværktøjer. Der findes ofte tilgængelige data i dagtilbud, men det er ikke altid, at disse data bliver analyseret med den nødvendige systematik og aktivt brugt til at forbedre praksis.I bogen vises det, hvordan sådanne analyser kan gennemføres på forskellige niveauer i det enkelte dagtilbud, og der lægges vægt på vigtigheden af at drøfte og anvende data i fællesskab mellem pædagoger i for eksempel professionelle læringsfællesskaber. Det tydeliggøres også, hvilke betingelser der skal til, for at data og analyser af data kan omsættes til ny og forbedret pædagogisk praksis.

    KW - Dagtilbud

    KW - Data

    KW - Analyse

    KW - Datainformeret

    KW - Læringsmiljø

    KW - Teamsamarbejde

    KW - Forbedringsarbejde

    KW - Dagtilbudsudvikling

    UR - https://issuu.com/dafoloforlag/docs/det_ved_vi_om_datainformeret_forbed

    M3 - Bog

    SN - 978-877160-451-3

    BT - Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud

    PB - Dafolo Forlag A/S

    CY - Frederikshavn

    ER -

    Nordahl T, Hansen LS. Det vi ved om - Datainformeret forbedringsarbejde i dagtilbud. 1 ed. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, 2016. 92 p. (Det ved vi om...).