Didaktisk Design: Digitale læreprocesser

Birgitte Holm Sørensen, Karin Levinsen

    Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

    Abstract

    Denne bog præsenterer en didaktisk tænkning og praksis, der understøtter differentieret undervisning og elevers egen digitale produktion. Forfatterne tager afsæt i tre didaktiske rammedesign, der har deres force i hver deres undervisningssammenhæng: - Fagfaglige undervisningsforløb - Tværfaglige projekter - Individuelle fordybelsesprojekter. Forfatterne introducerer begrebet elever som didaktiske designere og viser med konkrete eksempler fra dansk, matematik og tværfaglige forløb, hvordan læreren med et overordnet rammedesign kan understøtte elevernes design af deres egne læreprocesser og dermed deres kreativitet, innovative kompetencer og digitale dannelse. Med trådløse teknologier, mobile enheder og web 2.0 udfordres relationen mellem elever og lærere, fordi eleverne allerede har digitale kompetencer og uden videre kobler praksisformer fra det fysiske klasserum med dem, de kender fra det virtuelle rum. Eleverne forholder sig fagligt undersøgende, samarbejder og forhandler aktivt med hinanden, hvilket gør deres digitale produktion til en effektiv læringsform.
    Original languageDanish
    PublisherAkademisk Forlag
    Edition1
    Number of pages198
    ISBN (Print)9788711342459
    Publication statusPublished - 2014
    EventThe 13th European Conference on e‐Learning - Aalborg University, Copenhagen, Copenhagen, Denmark
    Duration: 29 Oct 201431 Oct 2014
    Conference number: 13

    Conference

    ConferenceThe 13th European Conference on e‐Learning
    Number13
    LocationAalborg University, Copenhagen
    Country/TerritoryDenmark
    CityCopenhagen
    Period29/10/201431/10/2014

    Cite this