Didaktisk design i netværksskolen

at sætte rammer for hverdagens praksis

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Netværkssamfundet stiller krav om, at man kan indgå i vekslende typer af samarbejde i løst koblede, foranderlige og procesorienterede projekter, og i skiftende netværksstrukturer. I netværkssamfundet er det evnen til livslang læring, selvstændighed, vidensdeling, kreativitet, samarbejde og digital dannelse, der udgør de nøglekompetencer, der sikrer, at kommende generationer kan begå sig som borgere og på arbejdsmarkedet. Derfor bliver man i netværkssamfundet aldrig udlært eller færdiguddannet, som man kunne blive det i industrisamfundet … Man sammenligner det forventede med det faktisk forekommende og vurderer, om afvigelsen repræsenterer noget positivt, negativt eller neutralt i forhold til at bevæge sig frem mod målet. På samme måde flytter didaktikken sig fra at være læren om mål, indhold og evaluering, til at være en løbende didaktisk designproces, hvor det især er aktiviteterne, mens de pågår, der er centrale. På grundlag af vurdering og forhandling tager aktørerne løbende beslutning om, hvordan det videre forløb skal foregå. Det betyder, at koordinering af et projekt eller et didaktisk forløb ikke foregår automatisk, men løbende er genstand for forhandlinger, samarbejde og forandring.
Original languageDanish
Title of host publicationNetværksskolen
EditorsAslak Gottlieb, David Garde-Tchertok
Number of pages21
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2013
Edition1
Pages29-52
Chapter2
ISBN (Print)978-87-500-4279-2
Publication statusPublished - 2013

Cite this

Levinsen, K. (2013). Didaktisk design i netværksskolen: at sætte rammer for hverdagens praksis. In A. Gottlieb, & D. Garde-Tchertok (Eds.), Netværksskolen (1 ed., pp. 29-52). København: Akademisk Forlag.
Levinsen, Karin. / Didaktisk design i netværksskolen : at sætte rammer for hverdagens praksis. Netværksskolen. editor / Aslak Gottlieb ; David Garde-Tchertok. 1. ed. København : Akademisk Forlag, 2013. pp. 29-52
@inbook{2409fca105b7424eb241fa3c71266a15,
title = "Didaktisk design i netv{\ae}rksskolen: at s{\ae}tte rammer for hverdagens praksis",
abstract = "Netv{\ae}rkssamfundet stiller krav om, at man kan indg{\aa} i vekslende typer af samarbejde i l{\o}st koblede, foranderlige og procesorienterede projekter, og i skiftende netv{\ae}rksstrukturer. I netv{\ae}rkssamfundet er det evnen til livslang l{\ae}ring, selvst{\ae}ndighed, vidensdeling, kreativitet, samarbejde og digital dannelse, der udg{\o}r de n{\o}glekompetencer, der sikrer, at kommende generationer kan beg{\aa} sig som borgere og p{\aa} arbejdsmarkedet. Derfor bliver man i netv{\ae}rkssamfundet aldrig udl{\ae}rt eller f{\ae}rdiguddannet, som man kunne blive det i industrisamfundet … Man sammenligner det forventede med det faktisk forekommende og vurderer, om afvigelsen repr{\ae}senterer noget positivt, negativt eller neutralt i forhold til at bev{\ae}ge sig frem mod m{\aa}let. P{\aa} samme m{\aa}de flytter didaktikken sig fra at v{\ae}re l{\ae}ren om m{\aa}l, indhold og evaluering, til at v{\ae}re en l{\o}bende didaktisk designproces, hvor det is{\ae}r er aktiviteterne, mens de p{\aa}g{\aa}r, der er centrale. P{\aa} grundlag af vurdering og forhandling tager akt{\o}rerne l{\o}bende beslutning om, hvordan det videre forl{\o}b skal foreg{\aa}. Det betyder, at koordinering af et projekt eller et didaktisk forl{\o}b ikke foreg{\aa}r automatisk, men l{\o}bende er genstand for forhandlinger, samarbejde og forandring.",
author = "Karin Levinsen",
year = "2013",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-500-4279-2",
pages = "29--52",
editor = "Aslak Gottlieb and David Garde-Tchertok",
booktitle = "Netv{\ae}rksskolen",
publisher = "Akademisk Forlag",
address = "Danmark",
edition = "1",

}

Levinsen, K 2013, Didaktisk design i netværksskolen: at sætte rammer for hverdagens praksis. in A Gottlieb & D Garde-Tchertok (eds), Netværksskolen. 1 edn, Akademisk Forlag, København, pp. 29-52.

Didaktisk design i netværksskolen : at sætte rammer for hverdagens praksis. / Levinsen, Karin.

Netværksskolen. ed. / Aslak Gottlieb; David Garde-Tchertok. 1. ed. København : Akademisk Forlag, 2013. p. 29-52.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Didaktisk design i netværksskolen

T2 - at sætte rammer for hverdagens praksis

AU - Levinsen, Karin

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Netværkssamfundet stiller krav om, at man kan indgå i vekslende typer af samarbejde i løst koblede, foranderlige og procesorienterede projekter, og i skiftende netværksstrukturer. I netværkssamfundet er det evnen til livslang læring, selvstændighed, vidensdeling, kreativitet, samarbejde og digital dannelse, der udgør de nøglekompetencer, der sikrer, at kommende generationer kan begå sig som borgere og på arbejdsmarkedet. Derfor bliver man i netværkssamfundet aldrig udlært eller færdiguddannet, som man kunne blive det i industrisamfundet … Man sammenligner det forventede med det faktisk forekommende og vurderer, om afvigelsen repræsenterer noget positivt, negativt eller neutralt i forhold til at bevæge sig frem mod målet. På samme måde flytter didaktikken sig fra at være læren om mål, indhold og evaluering, til at være en løbende didaktisk designproces, hvor det især er aktiviteterne, mens de pågår, der er centrale. På grundlag af vurdering og forhandling tager aktørerne løbende beslutning om, hvordan det videre forløb skal foregå. Det betyder, at koordinering af et projekt eller et didaktisk forløb ikke foregår automatisk, men løbende er genstand for forhandlinger, samarbejde og forandring.

AB - Netværkssamfundet stiller krav om, at man kan indgå i vekslende typer af samarbejde i løst koblede, foranderlige og procesorienterede projekter, og i skiftende netværksstrukturer. I netværkssamfundet er det evnen til livslang læring, selvstændighed, vidensdeling, kreativitet, samarbejde og digital dannelse, der udgør de nøglekompetencer, der sikrer, at kommende generationer kan begå sig som borgere og på arbejdsmarkedet. Derfor bliver man i netværkssamfundet aldrig udlært eller færdiguddannet, som man kunne blive det i industrisamfundet … Man sammenligner det forventede med det faktisk forekommende og vurderer, om afvigelsen repræsenterer noget positivt, negativt eller neutralt i forhold til at bevæge sig frem mod målet. På samme måde flytter didaktikken sig fra at være læren om mål, indhold og evaluering, til at være en løbende didaktisk designproces, hvor det især er aktiviteterne, mens de pågår, der er centrale. På grundlag af vurdering og forhandling tager aktørerne løbende beslutning om, hvordan det videre forløb skal foregå. Det betyder, at koordinering af et projekt eller et didaktisk forløb ikke foregår automatisk, men løbende er genstand for forhandlinger, samarbejde og forandring.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-500-4279-2

SP - 29

EP - 52

BT - Netværksskolen

A2 - Gottlieb, Aslak

A2 - Garde-Tchertok, David

PB - Akademisk Forlag

CY - København

ER -

Levinsen K. Didaktisk design i netværksskolen: at sætte rammer for hverdagens praksis. In Gottlieb A, Garde-Tchertok D, editors, Netværksskolen. 1 ed. København: Akademisk Forlag. 2013. p. 29-52