Didaktisk Onboarding i Erhvervsskolen

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

279 Downloads (Pure)

Abstract

I denne forskningsrapport analyseres støtte til tidlig karriere gennem didaktiske onboarding-processer for nye lærere på erhvervsskoler. Dette er en del af et samarbejdsprojekt involverende Aarhus Tech, Mercantec i Viborg, Randers Social- og Sundhedsskole, og Institut for Kultur og Læring ved Aalborg Universitet.

Forskningsarbejdet er drevet af et centralt spørgsmål: Hvad er essensen i onboarding af nye didaktikere på erhvervsskoler, og hvilke læringspraksisser for didaktisk kompetenceudvikling fremmes gennem skolernes diverse onboarding-aktiviteter? Studiet fremhæver særlige dualiteter i de udfordringer, som nye didaktikere står overfor, og diskuterer tre nøgleområder af spændinger i didaktisk onboarding: Den dobbelte rolle som faglig ekspert og didaktisk nybegynder, forventningen om at både forme og blive formet af den eksisterende undervisningspraksis, samt udfordringen med at håndtere abstrakte begreber i undervisningen.

Disse dualiteter anvendes som værktøjer til at tænke over og evaluere tre forskellige onboarding-tilgange: "Læringsmakker", "Læring i teams", og "Erfagruppe". Disse metoder fremmer forskellige læringspraksisser for didaktisk kompetenceudvikling: Mesterlære, kollektiv refleksion og fællesskabsorienteret udforskning.

Projektets konklusioner understreger, at effektiv onboarding og didaktisk kompetenceudvikling af nye lærere ikke kan ses isoleret fra skolens overordnede tilgang til og forståelse af didaktisk udvikling. Der opfordres til, at erhvervsskoler både ledelsesmæssigt og organisatorisk forholder sig til, hvordan didaktisk kompetenceudvikling struktureres og gennemføres, med det formål at fremme pædagogisk professionalitet.
Original languageDanish
Number of pages36
Publication statusPublished - 2024

Cite this