Digital dannelse: Udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF og VUC

Jesper Tække (Editor), Michael Paulsen (Editor)

Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

Abstract

Bogen præsenterer en nødvendighedens didaktik, idet mangfoldigheden af kursister på HF og VUC er stor. Dette gælder i udpræget grad i det nye digitale mediemiljø. Hvis HF- og VUC-uddannelserne skal hjælpe kursisterne med at blive digitalt dannede, må man udvikle måder at arbejde med medier på i undervisningen, der både udfordrer og hjælper den sammensatte kursistgruppe. Det gælder også, hvis man vil bruge digitale medier til generelt at skabe vedkommende undervisning i det 21. århundrede. Randers HF & VUC har i 2012-2015 haft it-udvikling som strategisk indsatsområde. Ledelse og lærere har som følge heraf kastet sig ud i aktionsforskningsprojektet BIT – der står for it i bredden. Ambitionen var at udvikle måder at inddrage it og digitale medier i undervisningen på, som ikke blot gavner de fagligt stærke, men favner hele den bredde kursist-gruppe, som befolker HF og VUC. For at kvalificere projektet valgte skolen at tilknytte to forskere for at give inspiration, feedback og medvirke til at evaluere projektet og dets aktioner. Gennem artikler fra forskerne, lærerne og ledelsen formidler bogen projektets udfordringer, erfaringer og perspektiver: Hvordan modvirker man den distraktion, som de nye medier som fx Facebook bevirker? Hvordan udnytter man de fordele for interaktion og læring, som følger med de nye medier? Hvordan medvirker man til, at kursisterne bliver digitalt dannede? Hvilke nye perspektiver for læring, dannelse og vidensarbejde åbner det digitale for? Hvilke former for it-brug er gavnlige for kursisterne på HF og VUC? Hvordan kan it bruges til at skabe bedre deltagelse, motivation og aktivitet? Bogen henvender sig til lærere og studerende på HF og VUC, og til alle undervisere, idet problemstillingerne og de nye muligheder er generelle og går på tværs af alle uddannelser.
Original languageDanish
PublisherForlaget Unge pædagoger
Edition1
Number of pages193
ISBN (Print)978-87-92914-22-4
Publication statusPublished - 2015
SeriesUnge Pædagogers serie
ISSN0109-7296

Cite this