Abstract

Kunstig intelligens (AI) i form af machine learning (ML) og deep learning (DL) kan anvendes til at skabe (for- retnings)værdi gennem data. Fremtidsscenariet er tydeligt: Vi bevæger os med stadig hastigere skridt mod en fremtid, hvor alt og alle er forbundne via intelligente maskiner og netværk, der nonstop udveksler, behandler og bruger data.

Samtidigt er kunstig intelligens blevet et globalt konkurrencefelt imellem lande, regioner og virksomheder. Det er derfor afgørende, at danske virksomhedsledere får digital datadrevet forestillingskraft og dermed ̈evnen til at begribe og anvende de nye datateknologier”. Teknologien trækker på den eksponentielle ”price-performance udvikling” kendt fra udviklingen i computerregnekraft. Den eksponentielle udvikling gør, at selv kort tids inaktivitet kan afgøre forskellen mellem forretningsmæssig succes eller fiasko. Der er pt. klare konkurrencemæssige fordele i at opbygge kompetencer og udnytte teknologien. Hastigheden hvormed teknologien udvikler sig betyder dog også, at disse konkurrencemæssige fordele i en ikke fjern fremtid transformeres til et konkurrencemæssigt pres, hvor virksomhederne skal indhente frem for at høste fordelene af at være digitale front-runners. Det er kort og godt, afgørende, at dansk erhvervsliv kultiverer evnen til at skabe værdi gennem data.

Denne rapport søger indsigt i de nuværende barrierer og muligheder for anvendelse af data (og dermed kunstig intelligens) i danske virksomheder. Forudsætningen for udnyttelsen af mulighederne er, at virksomhedsledere (bestyrelsesmedlemmer og direktører) har digital datadreven forestillingskraft; hvilket er evnen til at tænke med digitale teknologier i forhold til data. I forlængelse heraf præsenteres et skræddersyet initiativ, som kan støtte virksomhedsledelser i kultiveringen af deres digitale datadrevne forestillings- og handlekraft. Rapporten analyserer eksisterende internationale tilbud og fremlægger et konkret initiativ, som understøtter stimuleringen af et efterspørgselsdrevet nationalt marked for offentlige og private data i Danmark. Helt præcist er formålet med rapporten at:

1. Øge indsigten i de nuværende barrierer for anvendelse af data i danske virksomheder
2. Øge indsigten i hvilke initiativer, der kan støtte udviklingen af den digitale datadrevne forestillingskraft i danske virksomheder
3. Benchmarking af internationale eksisterende tilbud, der forøger den digitale datadrevne forestillingskraft
4. Udvikle et konkret initiativ, der kultiverer den digitale datadrevne forestillings og handlekraft i dansk erhvervsliv.
Original languageDanish
PublisherDigital Hub Denmark
Number of pages28
Commissioning bodyDigital Hub Denmark
Publication statusPublished - Jun 2019

Cite this