Digital produktion

Deltagelse og læring

Birgitte Holm Sørensen (Editor), Karin Tweddell Levinsen (Editor), Helle Marie Skovbjerg (Editor)

Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

Abstract

Bogen sætter fokus på digital produktion, som er en stærk læringsform, der faciliterer elevernes læreprocesser og kvalificerer elevernes faglige læringsresultater. Det sker når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces. I digitale produktionsprocesser arbejder eleverne iterativt, de udvikler ejerskab til produktionen og fastholder selv deres læreprocesser. It’s multimodalitet, elevernes kollaborative tilgange, videndeling mellem eleverne og elevernes uformelle lege- og læringstilgange understøtter elevernes læring og kreativitet. It er en aktør i elevernes læreprocesser, i og med at eleverne anvender it til at strukturere og organisere deres arbejde, og ved at it eksternaliserer elevernes viden og refleksioner i flere modaliteter. Helt centralt og afgørende i forhold til elevernes digitale produktion er lærernes didaktiske rammesætning og stilladserende tilgange. Her lægger lærerne op til, at eleverne som didaktiske designere i relation til rammesætningen skal organisere og planlægge deres læreprocesser, inddrages i målsætning, evaluering og valg af digitale ressourcer. Koblingen mellem digital produktion og bogens didaktiske tilgange er brugbare i et inklusionsperspektiv. Bogens præsenterede modeller for didaktisk rammedesign og evalueringspraksisser er baseret på et omfattende forsknings- og udviklingsprojekt, som er gennemført på 5 skoler og med ca. 800 elever.
Bogen henvender sig til forskere, lærere i folkeskolen og på læreruddannelsen, lærerstuderende, skolepædagoger, pædagogiske konsulenter og fagkonsulenter.

Original languageDanish
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo Forlag A/S
Volume1
Edition1
ISBN (Print)978-87-7160-530-3
Publication statusPublished - 2017
SeriesUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Cite this

Sørensen, B. H., Levinsen, K. T., & Skovbjerg, H. M. (Eds.) (2017). Digital produktion: Deltagelse og læring. (1 ed.) Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. Undervisning og læring
Sørensen, Birgitte Holm (Editor) ; Levinsen, Karin Tweddell (Editor) ; Skovbjerg, Helle Marie (Editor). / Digital produktion : Deltagelse og læring. 1 ed. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2017. (Undervisning og læring).
@book{3e0edf1f394b4521a2ddab762588377c,
title = "Digital produktion: Deltagelse og l{\ae}ring",
abstract = "Bogen s{\ae}tter fokus p{\aa} digital produktion, som er en st{\ae}rk l{\ae}ringsform, der faciliterer elevernes l{\ae}reprocesser og kvalificerer elevernes faglige l{\ae}ringsresultater. Det sker n{\aa}r l{\ae}rerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvst{\ae}ndigt inden for dette rammedesign, og hvor m{\aa}l og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces. I digitale produktionsprocesser arbejder eleverne iterativt, de udvikler ejerskab til produktionen og fastholder selv deres l{\ae}reprocesser. It’s multimodalitet, elevernes kollaborative tilgange, videndeling mellem eleverne og elevernes uformelle lege- og l{\ae}ringstilgange underst{\o}tter elevernes l{\ae}ring og kreativitet. It er en akt{\o}r i elevernes l{\ae}reprocesser, i og med at eleverne anvender it til at strukturere og organisere deres arbejde, og ved at it eksternaliserer elevernes viden og refleksioner i flere modaliteter. Helt centralt og afg{\o}rende i forhold til elevernes digitale produktion er l{\ae}rernes didaktiske rammes{\ae}tning og stilladserende tilgange. Her l{\ae}gger l{\ae}rerne op til, at eleverne som didaktiske designere i relation til rammes{\ae}tningen skal organisere og planl{\ae}gge deres l{\ae}reprocesser, inddrages i m{\aa}ls{\ae}tning, evaluering og valg af digitale ressourcer. Koblingen mellem digital produktion og bogens didaktiske tilgange er brugbare i et inklusionsperspektiv. Bogens pr{\ae}senterede modeller for didaktisk rammedesign og evalueringspraksisser er baseret p{\aa} et omfattende forsknings- og udviklingsprojekt, som er gennemf{\o}rt p{\aa} 5 skoler og med ca. 800 elever. Bogen henvender sig til forskere, l{\ae}rere i folkeskolen og p{\aa} l{\ae}reruddannelsen, l{\ae}rerstuderende, skolep{\ae}dagoger, p{\ae}dagogiske konsulenter og fagkonsulenter.",
keywords = "Digital produktion, didaktisk design, krop og it, proces og produkt, kreativitet, evaluering som l{\ae}ringsproces, {\ae}stetik, deltagelsformer, inklusion",
editor = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Levinsen, {Karin Tweddell} and Skovbjerg, {Helle Marie}",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-530-3",
volume = "1",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",
edition = "1",

}

Sørensen, BH, Levinsen, KT & Skovbjerg, HM (eds) 2017, Digital produktion: Deltagelse og læring. Undervisning og læring, vol. 1, 1 edn, Dafolo Forlag A/S, Frederikshavn.

Digital produktion : Deltagelse og læring. / Sørensen, Birgitte Holm (Editor); Levinsen, Karin Tweddell (Editor); Skovbjerg, Helle Marie (Editor).

1 ed. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2017. (Undervisning og læring).

Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

TY - BOOK

T1 - Digital produktion

T2 - Deltagelse og læring

A2 - Sørensen, Birgitte Holm

A2 - Levinsen, Karin Tweddell

A2 - Skovbjerg, Helle Marie

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Bogen sætter fokus på digital produktion, som er en stærk læringsform, der faciliterer elevernes læreprocesser og kvalificerer elevernes faglige læringsresultater. Det sker når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces. I digitale produktionsprocesser arbejder eleverne iterativt, de udvikler ejerskab til produktionen og fastholder selv deres læreprocesser. It’s multimodalitet, elevernes kollaborative tilgange, videndeling mellem eleverne og elevernes uformelle lege- og læringstilgange understøtter elevernes læring og kreativitet. It er en aktør i elevernes læreprocesser, i og med at eleverne anvender it til at strukturere og organisere deres arbejde, og ved at it eksternaliserer elevernes viden og refleksioner i flere modaliteter. Helt centralt og afgørende i forhold til elevernes digitale produktion er lærernes didaktiske rammesætning og stilladserende tilgange. Her lægger lærerne op til, at eleverne som didaktiske designere i relation til rammesætningen skal organisere og planlægge deres læreprocesser, inddrages i målsætning, evaluering og valg af digitale ressourcer. Koblingen mellem digital produktion og bogens didaktiske tilgange er brugbare i et inklusionsperspektiv. Bogens præsenterede modeller for didaktisk rammedesign og evalueringspraksisser er baseret på et omfattende forsknings- og udviklingsprojekt, som er gennemført på 5 skoler og med ca. 800 elever. Bogen henvender sig til forskere, lærere i folkeskolen og på læreruddannelsen, lærerstuderende, skolepædagoger, pædagogiske konsulenter og fagkonsulenter.

AB - Bogen sætter fokus på digital produktion, som er en stærk læringsform, der faciliterer elevernes læreprocesser og kvalificerer elevernes faglige læringsresultater. Det sker når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces. I digitale produktionsprocesser arbejder eleverne iterativt, de udvikler ejerskab til produktionen og fastholder selv deres læreprocesser. It’s multimodalitet, elevernes kollaborative tilgange, videndeling mellem eleverne og elevernes uformelle lege- og læringstilgange understøtter elevernes læring og kreativitet. It er en aktør i elevernes læreprocesser, i og med at eleverne anvender it til at strukturere og organisere deres arbejde, og ved at it eksternaliserer elevernes viden og refleksioner i flere modaliteter. Helt centralt og afgørende i forhold til elevernes digitale produktion er lærernes didaktiske rammesætning og stilladserende tilgange. Her lægger lærerne op til, at eleverne som didaktiske designere i relation til rammesætningen skal organisere og planlægge deres læreprocesser, inddrages i målsætning, evaluering og valg af digitale ressourcer. Koblingen mellem digital produktion og bogens didaktiske tilgange er brugbare i et inklusionsperspektiv. Bogens præsenterede modeller for didaktisk rammedesign og evalueringspraksisser er baseret på et omfattende forsknings- og udviklingsprojekt, som er gennemført på 5 skoler og med ca. 800 elever. Bogen henvender sig til forskere, lærere i folkeskolen og på læreruddannelsen, lærerstuderende, skolepædagoger, pædagogiske konsulenter og fagkonsulenter.

KW - Digital produktion

KW - didaktisk design

KW - krop og it

KW - proces og produkt

KW - kreativitet

KW - evaluering som læringsproces

KW - æstetik

KW - deltagelsformer

KW - inklusion

M3 - Antologi

SN - 978-87-7160-530-3

VL - 1

BT - Digital produktion

PB - Dafolo Forlag A/S

CY - Frederikshavn

ER -

Sørensen BH, (ed.), Levinsen KT, (ed.), Skovbjerg HM, (ed.). Digital produktion: Deltagelse og læring. 1 ed. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, 2017. (Undervisning og læring).