Digitale læringsmidler for byggefagene: Tværfaglig udvikling af undervisningsbank med i-bøger, instruktionsfilm, opgaver, projekter og lærervejledninger for murer-, tømrer- og struktørfaget

Niels Haldor Bertelsen, Erik Fog Larsen

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

Denne rapport opsummerer resultater fra projektet 'Byggefagene i bevægelse' herunder udviklingen af digitale læringsmidler og en fælles undervisningsbank. Projektet ’Byggefagene i bevægelse’ er gennemført i perioden 2009-14, og erfaringerne med udvikling af digitale læringsmidler er beskrevet i denne rapport. Udviklingen omfatter etableringen af en undervisningsbank med faglige digitale læringsmidler for murer-, tømrer- og struktørfaget samt tværfaglige digitale læringsmidler fælles for flere fagområder.
I projektet er desuden gennemført læreruddannelser og uddannelse på grund- og hovedforløbene, hvor de digitale læringsmider er afprøvet. Denne del er der kun i begrænset form redegjort for i rapporten, da den primært har været gennemført i de enkelte skoler. Der er også vist eksempel på, hvordan nye kompetenceområder kan udvikles i et samarbejde mellem skoler og byggevirksomheder på en renoveringssag. Til slut er der stillet forslag om den fremtidige udvikling, som der for tiden forhandles om i Byggeriets Uddannelser.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherSBI forlag
Number of pages92
ISBN (Electronic)978-87-563-1662-0
Publication statusPublished - 2015
SeriesSBI
Volume2015:07

Cite this

@book{073afe1ec0784204b88c9b9a1e9e515f,
title = "Digitale l{\ae}ringsmidler for byggefagene: Tv{\ae}rfaglig udvikling af undervisningsbank med i-b{\o}ger, instruktionsfilm, opgaver, projekter og l{\ae}rervejledninger for murer-, t{\o}mrer- og strukt{\o}rfaget",
abstract = "Denne rapport opsummerer resultater fra projektet 'Byggefagene i bev{\ae}gelse' herunder udviklingen af digitale l{\ae}ringsmidler og en f{\ae}lles undervisningsbank. Projektet ’Byggefagene i bev{\ae}gelse’ er gennemf{\o}rt i perioden 2009-14, og erfaringerne med udvikling af digitale l{\ae}ringsmidler er beskrevet i denne rapport. Udviklingen omfatter etableringen af en undervisningsbank med faglige digitale l{\ae}ringsmidler for murer-, t{\o}mrer- og strukt{\o}rfaget samt tv{\ae}rfaglige digitale l{\ae}ringsmidler f{\ae}lles for flere fagomr{\aa}der.I projektet er desuden gennemf{\o}rt l{\ae}reruddannelser og uddannelse p{\aa} grund- og hovedforl{\o}bene, hvor de digitale l{\ae}ringsmider er afpr{\o}vet. Denne del er der kun i begr{\ae}nset form redegjort for i rapporten, da den prim{\ae}rt har v{\ae}ret gennemf{\o}rt i de enkelte skoler. Der er ogs{\aa} vist eksempel p{\aa}, hvordan nye kompetenceomr{\aa}der kan udvikles i et samarbejde mellem skoler og byggevirksomheder p{\aa} en renoveringssag. Til slut er der stillet forslag om den fremtidige udvikling, som der for tiden forhandles om i Byggeriets Uddannelser.",
author = "Bertelsen, {Niels Haldor} and Larsen, {Erik Fog}",
year = "2015",
language = "Dansk",
series = "SBI",
publisher = "SBI forlag",

}

TY - RPRT

T1 - Digitale læringsmidler for byggefagene

T2 - Tværfaglig udvikling af undervisningsbank med i-bøger, instruktionsfilm, opgaver, projekter og lærervejledninger for murer-, tømrer- og struktørfaget

AU - Bertelsen, Niels Haldor

AU - Larsen, Erik Fog

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Denne rapport opsummerer resultater fra projektet 'Byggefagene i bevægelse' herunder udviklingen af digitale læringsmidler og en fælles undervisningsbank. Projektet ’Byggefagene i bevægelse’ er gennemført i perioden 2009-14, og erfaringerne med udvikling af digitale læringsmidler er beskrevet i denne rapport. Udviklingen omfatter etableringen af en undervisningsbank med faglige digitale læringsmidler for murer-, tømrer- og struktørfaget samt tværfaglige digitale læringsmidler fælles for flere fagområder.I projektet er desuden gennemført læreruddannelser og uddannelse på grund- og hovedforløbene, hvor de digitale læringsmider er afprøvet. Denne del er der kun i begrænset form redegjort for i rapporten, da den primært har været gennemført i de enkelte skoler. Der er også vist eksempel på, hvordan nye kompetenceområder kan udvikles i et samarbejde mellem skoler og byggevirksomheder på en renoveringssag. Til slut er der stillet forslag om den fremtidige udvikling, som der for tiden forhandles om i Byggeriets Uddannelser.

AB - Denne rapport opsummerer resultater fra projektet 'Byggefagene i bevægelse' herunder udviklingen af digitale læringsmidler og en fælles undervisningsbank. Projektet ’Byggefagene i bevægelse’ er gennemført i perioden 2009-14, og erfaringerne med udvikling af digitale læringsmidler er beskrevet i denne rapport. Udviklingen omfatter etableringen af en undervisningsbank med faglige digitale læringsmidler for murer-, tømrer- og struktørfaget samt tværfaglige digitale læringsmidler fælles for flere fagområder.I projektet er desuden gennemført læreruddannelser og uddannelse på grund- og hovedforløbene, hvor de digitale læringsmider er afprøvet. Denne del er der kun i begrænset form redegjort for i rapporten, da den primært har været gennemført i de enkelte skoler. Der er også vist eksempel på, hvordan nye kompetenceområder kan udvikles i et samarbejde mellem skoler og byggevirksomheder på en renoveringssag. Til slut er der stillet forslag om den fremtidige udvikling, som der for tiden forhandles om i Byggeriets Uddannelser.

UR - http://sbi.dk/byggeprocessen/lering/digitale-laeringsmidler-for-byggefagene

M3 - Rapport

T3 - SBI

BT - Digitale læringsmidler for byggefagene

PB - SBI forlag

CY - København

ER -