Digitale medier

eleverne som didaktiske designere

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

1359 Downloads (Pure)

Abstract

Fra omkring år 2000 fik danske børn for alvor adgang til internettet hjemme og i skolen. Børn i skolealderen er vokset op med internettet, og fra før skolealderen er de deltagere i og brugere af internettet. Børn har tidligt deres debut på internettet, og Danmark har sammen med Sverige de yngste internetbrugere. Ifølge EU-Kids Online (2011) er børn i Danmark og Sverige syv år, når de har deres internetdebut. En rapport fra Medierådet i Sverige, fra 2010, omfattende svenske børn, Småungar & Medier – Fakta om små barns användning och upplevelser av medier, viser, at debutalderen er endnu lavere, nemlig fire år, hvor den i 2005 var ni år (Medierådet, Sverige 2010 ). Der er altså på fem år tale om et fald i alder på fem år. Der er grund til at formode, at det også gælder danske børn, da flere undersøgelser viser, at danske og svenske børn ligner hinanden, når det gælder mediebrug.
Hvis vi ser på børns brug af sociale medier, så viser en undersøgelse fra Medierådet for Børn og Unge i Danmark, at mere end hvert fjerde barn på 9-10 år har en profil på internettet, og at Facebook er det mest foretrukne (Medierådet for Børn og Unge 2009). Børnene finder det med andre ord vigtigt at omsætte deres læse- og skrivekompetencer til at oprette og bruge en profil på et af de sociale medier.
Touch-teknologier - specielt med de større skærme, som fx Ipad’en -, ser ud til at være særlig brugbare for de yngste børn, idet brugerfladen er intuitivt opbygget, så børnene kan overføre tidligere erfaringer og viden til brugen af fx. iPad. Den hånd-/fingerbetjente skærm øger samtidig tilgængeligheden for de yngste børn, fordi den er mindre motorisk krævende end mus og tastatur. De yngste børn bruger også umiddelbart det indbyggede kamera og lydoptageren. Som helhed tilbyder disse teknologier en nuanceret brug med mulighed for, at børn i en tidlig alder selv kan fremstille digitale produktioner.
Original languageDanish
JournalKvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
Volume33
Issue number95
Pages (from-to)67-79
Number of pages12
ISSN0107-4016
Publication statusPublished - 1 Mar 2013

Cite this

@article{b644e075bcb14ed9bca69ac7aab1e115,
title = "Digitale medier: eleverne som didaktiske designere",
abstract = "Fra omkring {\aa}r 2000 fik danske b{\o}rn for alvor adgang til internettet hjemme og i skolen. B{\o}rn i skolealderen er vokset op med internettet, og fra f{\o}r skolealderen er de deltagere i og brugere af internettet. B{\o}rn har tidligt deres debut p{\aa} internettet, og Danmark har sammen med Sverige de yngste internetbrugere. If{\o}lge EU-Kids Online (2011) er b{\o}rn i Danmark og Sverige syv {\aa}r, n{\aa}r de har deres internetdebut. En rapport fra Medier{\aa}det i Sverige, fra 2010, omfattende svenske b{\o}rn, Sm{\aa}ungar & Medier – Fakta om sm{\aa} barns anv{\"a}ndning och upplevelser av medier, viser, at debutalderen er endnu lavere, nemlig fire {\aa}r, hvor den i 2005 var ni {\aa}r (Medier{\aa}det, Sverige 2010 ). Der er alts{\aa} p{\aa} fem {\aa}r tale om et fald i alder p{\aa} fem {\aa}r. Der er grund til at formode, at det ogs{\aa} g{\ae}lder danske b{\o}rn, da flere unders{\o}gelser viser, at danske og svenske b{\o}rn ligner hinanden, n{\aa}r det g{\ae}lder mediebrug.Hvis vi ser p{\aa} b{\o}rns brug af sociale medier, s{\aa} viser en unders{\o}gelse fra Medier{\aa}det for B{\o}rn og Unge i Danmark, at mere end hvert fjerde barn p{\aa} 9-10 {\aa}r har en profil p{\aa} internettet, og at Facebook er det mest foretrukne (Medier{\aa}det for B{\o}rn og Unge 2009). B{\o}rnene finder det med andre ord vigtigt at oms{\ae}tte deres l{\ae}se- og skrivekompetencer til at oprette og bruge en profil p{\aa} et af de sociale medier. Touch-teknologier - specielt med de st{\o}rre sk{\ae}rme, som fx Ipad’en -, ser ud til at v{\ae}re s{\ae}rlig brugbare for de yngste b{\o}rn, idet brugerfladen er intuitivt opbygget, s{\aa} b{\o}rnene kan overf{\o}re tidligere erfaringer og viden til brugen af fx. iPad. Den h{\aa}nd-/fingerbetjente sk{\ae}rm {\o}ger samtidig tilg{\ae}ngeligheden for de yngste b{\o}rn, fordi den er mindre motorisk kr{\ae}vende end mus og tastatur. De yngste b{\o}rn bruger ogs{\aa} umiddelbart det indbyggede kamera og lydoptageren. Som helhed tilbyder disse teknologier en nuanceret brug med mulighed for, at b{\o}rn i en tidlig alder selv kan fremstille digitale produktioner.",
keywords = "didaktisk design, l{\ae}ring , it didaktik , didaktiske designere, didaktisk designer",
author = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Karin Levinsen",
year = "2013",
month = "3",
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "33",
pages = "67--79",
journal = "Kvan - et tidsskrift for l{\ae}reruddannelsen og folkeskolen",
issn = "0107-4016",
number = "95",

}

Digitale medier : eleverne som didaktiske designere. / Sørensen, Birgitte Holm; Levinsen, Karin.

In: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, Vol. 33, No. 95, 01.03.2013, p. 67-79.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Digitale medier

T2 - eleverne som didaktiske designere

AU - Sørensen, Birgitte Holm

AU - Levinsen, Karin

PY - 2013/3/1

Y1 - 2013/3/1

N2 - Fra omkring år 2000 fik danske børn for alvor adgang til internettet hjemme og i skolen. Børn i skolealderen er vokset op med internettet, og fra før skolealderen er de deltagere i og brugere af internettet. Børn har tidligt deres debut på internettet, og Danmark har sammen med Sverige de yngste internetbrugere. Ifølge EU-Kids Online (2011) er børn i Danmark og Sverige syv år, når de har deres internetdebut. En rapport fra Medierådet i Sverige, fra 2010, omfattende svenske børn, Småungar & Medier – Fakta om små barns användning och upplevelser av medier, viser, at debutalderen er endnu lavere, nemlig fire år, hvor den i 2005 var ni år (Medierådet, Sverige 2010 ). Der er altså på fem år tale om et fald i alder på fem år. Der er grund til at formode, at det også gælder danske børn, da flere undersøgelser viser, at danske og svenske børn ligner hinanden, når det gælder mediebrug.Hvis vi ser på børns brug af sociale medier, så viser en undersøgelse fra Medierådet for Børn og Unge i Danmark, at mere end hvert fjerde barn på 9-10 år har en profil på internettet, og at Facebook er det mest foretrukne (Medierådet for Børn og Unge 2009). Børnene finder det med andre ord vigtigt at omsætte deres læse- og skrivekompetencer til at oprette og bruge en profil på et af de sociale medier. Touch-teknologier - specielt med de større skærme, som fx Ipad’en -, ser ud til at være særlig brugbare for de yngste børn, idet brugerfladen er intuitivt opbygget, så børnene kan overføre tidligere erfaringer og viden til brugen af fx. iPad. Den hånd-/fingerbetjente skærm øger samtidig tilgængeligheden for de yngste børn, fordi den er mindre motorisk krævende end mus og tastatur. De yngste børn bruger også umiddelbart det indbyggede kamera og lydoptageren. Som helhed tilbyder disse teknologier en nuanceret brug med mulighed for, at børn i en tidlig alder selv kan fremstille digitale produktioner.

AB - Fra omkring år 2000 fik danske børn for alvor adgang til internettet hjemme og i skolen. Børn i skolealderen er vokset op med internettet, og fra før skolealderen er de deltagere i og brugere af internettet. Børn har tidligt deres debut på internettet, og Danmark har sammen med Sverige de yngste internetbrugere. Ifølge EU-Kids Online (2011) er børn i Danmark og Sverige syv år, når de har deres internetdebut. En rapport fra Medierådet i Sverige, fra 2010, omfattende svenske børn, Småungar & Medier – Fakta om små barns användning och upplevelser av medier, viser, at debutalderen er endnu lavere, nemlig fire år, hvor den i 2005 var ni år (Medierådet, Sverige 2010 ). Der er altså på fem år tale om et fald i alder på fem år. Der er grund til at formode, at det også gælder danske børn, da flere undersøgelser viser, at danske og svenske børn ligner hinanden, når det gælder mediebrug.Hvis vi ser på børns brug af sociale medier, så viser en undersøgelse fra Medierådet for Børn og Unge i Danmark, at mere end hvert fjerde barn på 9-10 år har en profil på internettet, og at Facebook er det mest foretrukne (Medierådet for Børn og Unge 2009). Børnene finder det med andre ord vigtigt at omsætte deres læse- og skrivekompetencer til at oprette og bruge en profil på et af de sociale medier. Touch-teknologier - specielt med de større skærme, som fx Ipad’en -, ser ud til at være særlig brugbare for de yngste børn, idet brugerfladen er intuitivt opbygget, så børnene kan overføre tidligere erfaringer og viden til brugen af fx. iPad. Den hånd-/fingerbetjente skærm øger samtidig tilgængeligheden for de yngste børn, fordi den er mindre motorisk krævende end mus og tastatur. De yngste børn bruger også umiddelbart det indbyggede kamera og lydoptageren. Som helhed tilbyder disse teknologier en nuanceret brug med mulighed for, at børn i en tidlig alder selv kan fremstille digitale produktioner.

KW - didaktisk design

KW - læring

KW - it didaktik

KW - didaktiske designere

KW - didaktisk designer

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 33

SP - 67

EP - 79

JO - Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen

JF - Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen

SN - 0107-4016

IS - 95

ER -