TY - RPRT
T1 - DigitaliseringsBoost
T2 - Turisthus Nord: Sammen om fremtidig forretningsudvikling
AU - Kvistgaard, Peter
AU - Hird, John
N1 - Peter Kvistgaard, Ph.D., er ekstern lektor tilknyttet kandidatuddannelserne CCG og Turisme. Peter har undervist, vejledt og forsket på AAU siden 1996.
John Hird er ekstern lektor tilknyttet kandidatuddannelserne CCG og Turisme og har undervist, vejledt og forsket på AAU siden 1993.
PY - 2021/9
Y1 - 2021/9
N2 - Baggrunden for rapporten ”Sammen om fremtidig forretning og overlevelse” eroverordnet set de udfordringer, som Covid-19 krisen har stillet – og fortsat stiller –turismesektoren overfor, såvel globalt og som lokalt i forhold til Turisthus Nordsomkring 300 medlemsvirksomheder. Covid-19 krisen har blandt andet betydet, atmange virksomheder og destinationer har taget initiativ til at øge deres markedsførings og salgsindsats. Kampen om turisterne er blevet skærpet, og det gælder især på det digitale område. Og netop digitalisering, herunder digital markedsføring og digitalt salg, er generelt er en stor udfordring for mikro, små og mellemstore turismevirksomheder (Kvistgaard & Hird, 2018, 2019 og Kvistgaard, Hird & Haslam, 2021). Det er netop denne type turismevirksomheder, der udgør Turisthus Nords medlemmer. Der er tale om en gruppe af virksomheder med et generelt lavt niveau af digital modenhed.Indeværende rapport er resultatet af et samarbejde mellem turisme- og oplevelses–forskerne Peter Kvistgaard og John Hird, Aalborg Universitet og Turisthus Nord.Turisthus Nord har ønsket et uvildigt samarbejde med Aalborg Universitet for at fåbelyst arbejdet med den nye digitale bookingplatform på baggrund af videnskabeligeundersøgelser af turismevirksomheders digitale modenhed.Rapporten indeholder 10 læringspunkter samt en perspektivering i forhold til arbejdet med digitalisering i dansk turisme på destinationsniveau.
AB - Baggrunden for rapporten ”Sammen om fremtidig forretning og overlevelse” eroverordnet set de udfordringer, som Covid-19 krisen har stillet – og fortsat stiller –turismesektoren overfor, såvel globalt og som lokalt i forhold til Turisthus Nordsomkring 300 medlemsvirksomheder. Covid-19 krisen har blandt andet betydet, atmange virksomheder og destinationer har taget initiativ til at øge deres markedsførings og salgsindsats. Kampen om turisterne er blevet skærpet, og det gælder især på det digitale område. Og netop digitalisering, herunder digital markedsføring og digitalt salg, er generelt er en stor udfordring for mikro, små og mellemstore turismevirksomheder (Kvistgaard & Hird, 2018, 2019 og Kvistgaard, Hird & Haslam, 2021). Det er netop denne type turismevirksomheder, der udgør Turisthus Nords medlemmer. Der er tale om en gruppe af virksomheder med et generelt lavt niveau af digital modenhed.Indeværende rapport er resultatet af et samarbejde mellem turisme- og oplevelses–forskerne Peter Kvistgaard og John Hird, Aalborg Universitet og Turisthus Nord.Turisthus Nord har ønsket et uvildigt samarbejde med Aalborg Universitet for at fåbelyst arbejdet med den nye digitale bookingplatform på baggrund af videnskabeligeundersøgelser af turismevirksomheders digitale modenhed.Rapporten indeholder 10 læringspunkter samt en perspektivering i forhold til arbejdet med digitalisering i dansk turisme på destinationsniveau.
KW - Turisme
KW - Digitalisering
KW - Destinationsudvikling
KW - Turisthus Nord
KW - Toppen af Danmark
KW - Forskning
M3 - Rapport
BT - DigitaliseringsBoost
ER -