Digitalt kompetente tumlinger: Børns erfaringer og sammensmeltningen af digitale og fysiske rum i folkeskolen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

249 Downloads (Pure)

Abstract

Børn på skolens begyndertrin har digitale kompetencer, der skal udfordres og udvikles. Den digitale debutalder falder efterhånden, som vi får teknologier med mere og mere intuitive brugergrænseflader mellem hænderne. Samtidig betyder den mobile og trådløse teknologi, at vores tilstedeværelse i det fysiske rum flyder sammen med vores tilstedeværelse i det digitale rum – vi taler derfor om et hybrid-rum. For skolen er det derfor ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt man ud fra en didaktisk præmis vælger/fravælger at inddrage it og åbne eller udvide klassens rum. Den nye generation af ”digitalt kompetente tumlinger” forventer, at it indgår som et naturligt element i deres hverdags praksis. Dette synspunkt udfoldes gennem denne artikel.
Original languageDanish
Title of host publicationSkolen i virkeligheden : Omgivelserne som læremiddel
EditorsTrine Hyllested, Connie Stendal Rasmussen
Number of pages10
Volume1
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherForlaget Unge pædagoger
Publication date2013
Edition1
Pages249-259
Chapter16
ISBN (Print)978-879-2914-05-7
Publication statusPublished - 2013
SeriesUnge Pædagogers serie
NumberB 112
ISSN0109-7296

Cite this