Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette sættes der løbende fokus på ’udkantsdanmark’, og også her er det især drengene, der trækkes frem som dem, der bliver hængende de forkerte steder og træffer de forkerte valg. I dette kapitel sættes fokus på, hvordan køn og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og især drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forstå den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i højere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.
Original languageDanish
Title of host publicationDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
EditorsChristian Helms Jørgensen
Number of pages283
Place of PublicationRoskilde
PublisherRoskilde Universitetsforlag
Publication date2013
Edition1.
Pages187-208
Chapter10
Publication statusPublished - 2013

Cite this

Bloksgaard, L., Faber, S. T., & Hansen, C. D. (2013). Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. In C. H. Jørgensen (Ed.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne (1. ed., pp. 187-208). Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
Bloksgaard, Lotte ; Faber, Stine Thidemann ; Hansen, Claus D. / Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. editor / Christian Helms Jørgensen. 1. ed. Roskilde : Roskilde Universitetsforlag, 2013. pp. 187-208
@inbook{47cab66d311b475bbb915935ac628a76,
title = "Drenge i udkanten - k{\o}n, stedtilknytning og uddannelse",
abstract = "Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette s{\ae}ttes der l{\o}bende fokus p{\aa} ’udkantsdanmark’, og ogs{\aa} her er det is{\ae}r drengene, der tr{\ae}kkes frem som dem, der bliver h{\ae}ngende de forkerte steder og tr{\ae}ffer de forkerte valg. I dette kapitel s{\ae}ttes fokus p{\aa}, hvordan k{\o}n og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og is{\ae}r drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forst{\aa} den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i h{\o}jere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.",
keywords = "K{\o}n, lokalitet, uddannelse, udkant, maskulinitet, uddannelsesvalg",
author = "Lotte Bloksgaard and Faber, {Stine Thidemann} and Hansen, {Claus D.}",
year = "2013",
language = "Dansk",
pages = "187--208",
editor = "J{\o}rgensen, {Christian Helms }",
booktitle = "Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne",
publisher = "Roskilde Universitetsforlag",
edition = "1.",

}

Bloksgaard, L, Faber, ST & Hansen, CD 2013, Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. in CH Jørgensen (ed.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. 1. edn, Roskilde Universitetsforlag, Roskilde, pp. 187-208.

Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. / Bloksgaard, Lotte; Faber, Stine Thidemann; Hansen, Claus D.

Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. ed. / Christian Helms Jørgensen. 1. ed. Roskilde : Roskilde Universitetsforlag, 2013. p. 187-208.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse

AU - Bloksgaard, Lotte

AU - Faber, Stine Thidemann

AU - Hansen, Claus D.

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette sættes der løbende fokus på ’udkantsdanmark’, og også her er det især drengene, der trækkes frem som dem, der bliver hængende de forkerte steder og træffer de forkerte valg. I dette kapitel sættes fokus på, hvordan køn og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og især drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forstå den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i højere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.

AB - Af mange problematiseres drenge i dag ofte som nogle, der halter bagud i uddannelsessystemet. Parallelt med dette sættes der løbende fokus på ’udkantsdanmark’, og også her er det især drengene, der trækkes frem som dem, der bliver hængende de forkerte steder og træffer de forkerte valg. I dette kapitel sættes fokus på, hvordan køn og lokalitet spiller sammen, og det belyses hvad unges, og især drenges, lokalitetsopfattelser og stedtilknytning kan betyde i forhold til uddannelse og uddannelsesmobilitet. Dermed bringes center-periferi perspektivet ind som et af parametrene for at forstå den udvikling, vi ser i dag, hvor piger i højere grad end drenge tager en ungdomsuddannelse.

KW - Køn, lokalitet, uddannelse, udkant, maskulinitet, uddannelsesvalg

M3 - Bidrag til bog/antologi

SP - 187

EP - 208

BT - Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne

A2 - Jørgensen, Christian Helms

PB - Roskilde Universitetsforlag

CY - Roskilde

ER -

Bloksgaard L, Faber ST, Hansen CD. Drenge i udkanten - køn, stedtilknytning og uddannelse. In Jørgensen CH, editor, Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. 1. ed. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag. 2013. p. 187-208