Drenge og piger på ungdomsuddannelserne: Hvad betyder køn for elevernes uddannelsespraksis?

    Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

    275 Downloads (Pure)

    Abstract

    Drenge og piger i Danmark klarer sig på flere måder meget forskelligt i uddannelsessystemet, som uddannelserne ser ud i dag. Det drejer sig såvel om uddannelsesfrekvens som frafald og motivation. Uddannelse er komplekst i et samfund som vores. Uddannelse kan være kvalificerende og inkluderende og uddannelse kan give nederlag og være ekskluderende. Fokus i indeværende forskningsprojekt er den pædagogiske/faglige dagligdag på ungdomsuddannelserne. Den daglige praksis spiller en helt central rolle i forhold til at forstå, hvad der skaber de statistiske kønsforskelle og hvilke konsekvenser, det har for forskellige grupper af unges uddannelsesforløb. Den praksis, der er på ungdomsuddannelserne kan ikke ses isoleret, men må ses i sammenhæng med de overordnede strukturer og udviklingstendenser i uddannelsessystemet og samfundet.
    Original languageDanish
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherCenter for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet
    Number of pages192
    Publication statusPublished - 29 Jan 2013
    • Unges lyst til læring i udskolingen

      Pless, M. (Project Manager), Katznelson, N. (Project Manager) & Hjort-Madsen, P. (Project Participant)

      01/05/201201/02/2015

      Project: Research

    • Unges lyst til læring

      Katznelson, N. (Project Manager), Hutters, C. (Project Manager), Pless, M. (Project Manager), Nielsen, M. L. (Project Manager), Hjort-Madsen, P. (Project Participant) & Murning, S. (Project Participant)

      01/05/201230/09/2015

      Project: Research

    Cite this