Projects per year
Abstract
Drenge og piger i Danmark klarer sig på flere måder meget forskelligt i uddannelsessystemet, som uddannelserne ser ud i dag. Det drejer sig såvel om uddannelsesfrekvens som frafald og motivation. Uddannelse er komplekst i et samfund som vores. Uddannelse kan være kvalificerende og inkluderende og uddannelse kan give nederlag og være ekskluderende. Fokus i indeværende forskningsprojekt er den pædagogiske/faglige dagligdag på ungdomsuddannelserne. Den daglige praksis spiller en helt central rolle i forhold til at forstå, hvad der skaber de statistiske kønsforskelle og hvilke konsekvenser, det har for forskellige grupper af unges uddannelsesforløb. Den praksis, der er på ungdomsuddannelserne kan ikke ses isoleret, men må ses i sammenhæng med de overordnede strukturer og udviklingstendenser i uddannelsessystemet og samfundet.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Publisher | Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet |
Number of pages | 192 |
Publication status | Published - 29 Jan 2013 |
Projects
- 2 Finished
-
Unges lyst til læring i udskolingen
Pless, M. (Project Manager), Katznelson, N. (Project Manager) & Hjort-Madsen, P. (Project Participant)
01/05/2012 → 01/02/2015
Project: Research
-
Unges lyst til læring
Katznelson, N. (Project Manager), Hutters, C. (Project Manager), Pless, M. (Project Manager), Nielsen, M. L. (Project Manager), Hjort-Madsen, P. (Project Participant) & Murning, S. (Project Participant)
01/05/2012 → 30/09/2015
Project: Research
Press/Media
-
Motiverende læringsmiljøer i praksis
Pless, M.
01/01/2016
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
De topmotiverede unge
Katznelson, N., Sørensen, N. U., Nielsen, M. L. & Pless, M., 22 May 2018, 1 ed. Hans Reitzels Forlag. 276 p.Research output: Book/Report › Book › Research
-
Uddannelse der motiverer: Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne
Nielsen, M. L., Murning, S. & Katznelson, N., 2017, 1 ed. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 167 p. (Ungdomsforskning).Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
Open AccessFile -
Understanding Learning and Motivation in Youth: Challenging Policy and Practice
Katznelson, N., Sørensen, N. U. & Illeris, K., 1 Dec 2017, 1 ed. Oxford and New York: Routledge. 136 p.Research output: Book/Report › Book › Research › peer-review
1 Citation (Scopus)