Abstract
Etableringen af de enkelte motorvejsstrækninger og det sammenhængende motorvejsnet er et markant element i den danske infrastruktur, og motorvejen har mange effekter. For eksempel er det blevet lettere at rejse fra en landsdel til en anden, og motorvejene har også nogle gange betydning for, hvor man bosætter sig.
I dette kapitel forsøges det at indkredse nogle af motorvejens væsentlige effekter i Danmark. Det søges blandt andet klarlagt, om motorvejene ligefrem påvirker byudviklingen, og om motorvejen skaber mere og anderledes trafik.
Spørgsmålene er ikke lette at give nogle entydige svar på. Årsagen er blandt andet, at det er vanskeligt at måle, hvor meget af en given udvikling der alene skyldes motorvejen, og hvor meget der skyldes den generellse samfundsudvikling.
I kapitlet benyttes en lang række indikatorer, som kan være med til at give et billede af, om motorvejen præger byudviklingen og tiltrækker virksomheder og arbejdskraft, og i givet fald i hvilken grad dette finder sted.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Byen, vejen og landskabet : motorveje til fremtiden |
Editors | Ulla Egebjerg, Peter Simonsen |
Publisher | Aalborg Universitet ; KVL, Center for Skov, Landskab og Planlægning ; Vejdirektoratet |
Publication date | 2005 |
Pages | 15-42 |
ISBN (Print) | 877923-8157 |
ISBN (Electronic) | 8779238211 |
Publication status | Published - 2005 |