Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere: Introduktion

Birgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet introducerer til elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere, som er bogens omdrejningspunkter. Først introduceres til det 21. århundredes kompetencer, der sammen med sociologen Manuel Castells’ forståelse af transformationen til netværkssamfundet står centralt i den overordnede didaktiske designtilgang. Derefter tages elevernes digitale produktion op, og de centrale begreber i relation hertil introduceres. Kapitlet introducerer en didaktisk design-model, som rummer lærernes rammedesign, hvor der lægges op til, at eleverne agerer som didaktiske designere. Endvidere udfolder kapitlet de centrale resultater i projektet, at didaktisk design ikke alene tilhører lærernes domæne men også elevernes, samt at elevernes digitale egenproduktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.
Original languageDanish
Title of host publicationDigital Produktion : Deltagelse og læring
EditorsBirgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen, Helle Marie Skovbjerg
Number of pages16
Volume1
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo Forlag A/S
Publication date2017
Edition1
Pages11-26
Chapter1
ISBN (Print)978-87-7160-530-3
Publication statusPublished - 2017
SeriesUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Cite this