Projects per year
Abstract
Kapitlet introducerer til elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere, som er bogens omdrejningspunkter. Først introduceres til det 21. århundredes kompetencer, der sammen med sociologen Manuel Castells’ forståelse af transformationen til netværkssamfundet står centralt i den overordnede didaktiske designtilgang. Derefter tages elevernes digitale produktion op, og de centrale begreber i relation hertil introduceres. Kapitlet introducerer en didaktisk design-model, som rummer lærernes rammedesign, hvor der lægges op til, at eleverne agerer som didaktiske designere. Endvidere udfolder kapitlet de centrale resultater i projektet, at didaktisk design ikke alene tilhører lærernes domæne men også elevernes, samt at elevernes digitale egenproduktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Digital Produktion : Deltagelse og læring |
Editors | Birgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen, Helle Marie Skovbjerg |
Number of pages | 16 |
Volume | 1 |
Place of Publication | Frederikshavn |
Publisher | Dafolo Forlag A/S |
Publication date | 2017 |
Edition | 1 |
Pages | 11-26 |
Chapter | 1 |
ISBN (Print) | 978-87-7160-530-3 |
Publication status | Published - 2017 |
Series | Undervisning og læring |
---|---|
ISSN | 2246-3259 |
Projects
- 1 Finished
-
Elevernes egenproduktion og elevinddragelse
Sørensen, B. H., Levinsen, K. T., Skovbjerg, H. M., Ejsing-Duun, S., Henningsen, B. S. & Pajares Tosca, S.
01/09/2013 → 31/12/2015
Project: Research