Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere

Introduktion

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet introducerer til elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere, som er bogens omdrejningspunkter. Først introduceres til det 21. århundredes kompetencer, der sammen med sociologen Manuel Castells’ forståelse af transformationen til netværkssamfundet står centralt i den overordnede didaktiske designtilgang. Derefter tages elevernes digitale produktion op, og de centrale begreber i relation hertil introduceres. Kapitlet introducerer en didaktisk design-model, som rummer lærernes rammedesign, hvor der lægges op til, at eleverne agerer som didaktiske designere. Endvidere udfolder kapitlet de centrale resultater i projektet, at didaktisk design ikke alene tilhører lærernes domæne men også elevernes, samt at elevernes digitale egenproduktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.
Original languageDanish
Title of host publicationDigital Produktion : Deltagelse og læring
EditorsBirgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen, Helle Marie Skovbjerg
Number of pages16
Volume1
Place of PublicationFrederikshavn
PublisherDafolo Forlag A/S
Publication date2017
Edition1
Pages11-26
Chapter1
ISBN (Print)978-87-7160-530-3
Publication statusPublished - 2017
SeriesUndervisning og læring
ISSN2246-3259

Cite this

Sørensen, B. H., & Levinsen, K. T. (2017). Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere: Introduktion. In B. H. Sørensen, K. T. Levinsen, & H. M. Skovbjerg (Eds.), Digital Produktion: Deltagelse og læring (1 ed., Vol. 1, pp. 11-26). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. Undervisning og læring
Sørensen, Birgitte Holm ; Levinsen, Karin Tweddell. / Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere : Introduktion. Digital Produktion: Deltagelse og læring. editor / Birgitte Holm Sørensen ; Karin Tweddell Levinsen ; Helle Marie Skovbjerg. Vol. 1 1. ed. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2017. pp. 11-26 (Undervisning og læring).
@inbook{1502e47c052f4ce9924df39720eaa915,
title = "Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere: Introduktion",
abstract = "Kapitlet introducerer til elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere, som er bogens omdrejningspunkter. F{\o}rst introduceres til det 21. {\aa}rhundredes kompetencer, der sammen med sociologen Manuel Castells’ forst{\aa}else af transformationen til netv{\ae}rkssamfundet st{\aa}r centralt i den overordnede didaktiske designtilgang. Derefter tages elevernes digitale produktion op, og de centrale begreber i relation hertil introduceres. Kapitlet introducerer en didaktisk design-model, som rummer l{\ae}rernes rammedesign, hvor der l{\ae}gges op til, at eleverne agerer som didaktiske designere. Endvidere udfolder kapitlet de centrale resultater i projektet, at didaktisk design ikke alene tilh{\o}rer l{\ae}rernes dom{\ae}ne men ogs{\aa} elevernes, samt at elevernes digitale egenproduktion kvalificerer elevernes faglige l{\ae}reprocesser og l{\ae}ringsresultater, n{\aa}r l{\ae}rerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvst{\ae}ndigt inden for dette rammedesign, og hvor m{\aa}l og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.",
keywords = "digital, produktion, didaktisk, design, EV charging station , m{\aa}l",
author = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Levinsen, {Karin Tweddell}",
note = "udkommer i serien {"}Undervisning og l{\ae}ring{"} som er i BFI-listen opdateret 4/9 2017",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7160-530-3",
volume = "1",
pages = "11--26",
editor = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Levinsen, {Karin Tweddell} and Skovbjerg, {Helle Marie}",
booktitle = "Digital Produktion",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",
edition = "1",

}

Sørensen, BH & Levinsen, KT 2017, Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere: Introduktion. in BH Sørensen, KT Levinsen & HM Skovbjerg (eds), Digital Produktion: Deltagelse og læring. 1 edn, vol. 1, Dafolo Forlag A/S, Frederikshavn, Undervisning og læring, pp. 11-26.

Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere : Introduktion. / Sørensen, Birgitte Holm; Levinsen, Karin Tweddell.

Digital Produktion: Deltagelse og læring. ed. / Birgitte Holm Sørensen; Karin Tweddell Levinsen; Helle Marie Skovbjerg. Vol. 1 1. ed. Frederikshavn : Dafolo Forlag A/S, 2017. p. 11-26 (Undervisning og læring).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere

T2 - Introduktion

AU - Sørensen, Birgitte Holm

AU - Levinsen, Karin Tweddell

N1 - udkommer i serien "Undervisning og læring" som er i BFI-listen opdateret 4/9 2017

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Kapitlet introducerer til elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere, som er bogens omdrejningspunkter. Først introduceres til det 21. århundredes kompetencer, der sammen med sociologen Manuel Castells’ forståelse af transformationen til netværkssamfundet står centralt i den overordnede didaktiske designtilgang. Derefter tages elevernes digitale produktion op, og de centrale begreber i relation hertil introduceres. Kapitlet introducerer en didaktisk design-model, som rummer lærernes rammedesign, hvor der lægges op til, at eleverne agerer som didaktiske designere. Endvidere udfolder kapitlet de centrale resultater i projektet, at didaktisk design ikke alene tilhører lærernes domæne men også elevernes, samt at elevernes digitale egenproduktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.

AB - Kapitlet introducerer til elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere, som er bogens omdrejningspunkter. Først introduceres til det 21. århundredes kompetencer, der sammen med sociologen Manuel Castells’ forståelse af transformationen til netværkssamfundet står centralt i den overordnede didaktiske designtilgang. Derefter tages elevernes digitale produktion op, og de centrale begreber i relation hertil introduceres. Kapitlet introducerer en didaktisk design-model, som rummer lærernes rammedesign, hvor der lægges op til, at eleverne agerer som didaktiske designere. Endvidere udfolder kapitlet de centrale resultater i projektet, at didaktisk design ikke alene tilhører lærernes domæne men også elevernes, samt at elevernes digitale egenproduktion kvalificerer elevernes faglige læreprocesser og læringsresultater, når lærerne udarbejder didaktiske rammedesign, hvor eleverne arbejder selvstændigt inden for dette rammedesign, og hvor mål og procesevaluering stilladserer elevernes faglige proces.

KW - digital

KW - produktion

KW - didaktisk

KW - design

KW - EV charging station

KW - mål

UR - https://issuu.com/dafoloforlag/docs/digital_20produktion

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7160-530-3

VL - 1

SP - 11

EP - 26

BT - Digital Produktion

A2 - Sørensen, Birgitte Holm

A2 - Levinsen, Karin Tweddell

A2 - Skovbjerg, Helle Marie

PB - Dafolo Forlag A/S

CY - Frederikshavn

ER -

Sørensen BH, Levinsen KT. Elevernes digitale produktion og eleverne som didaktiske designere: Introduktion. In Sørensen BH, Levinsen KT, Skovbjerg HM, editors, Digital Produktion: Deltagelse og læring. 1 ed. Vol. 1. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S. 2017. p. 11-26. (Undervisning og læring).