Elevers forhandlinger af normer for sundhed. En empirisk undersøgelse af hvordan klassetilhørsforhold former normer for sundhed hos elever i 9. Klasse

Katrine Vraa Justenborg*

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I denne artikel viser forfatteren, hvordan elevers sociale klassetilhørsforhold
får betydning for deres forhandlinger af sundhed i skolen.
Ud fra et fokusgruppeinterview med fem drenge fra 9. klasse, viser
artiklens analyse, hvordan medbragte sociale forskelle giver forskellige
betingelser for at forhandle egen og generel sundhed drengene
imellem. Formålet med artiklen er ikke at vise, hvad der er sundt eller
usundt, men at hjælpe fagprofessionelle med at kunne forholde sig
kritisk over for de normer for sundhed, der dominerer i skolen.
Original languageDanish
Article number10
JournalUnge Paedagoger
Volume2023
Issue number2
Pages (from-to)76-83
Number of pages8
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - Oct 2023

Cite this