Elevers motivation i skolen

Mette Pless, Noemi Katznelson

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterCommunication

Abstract

Motivation kommer ikke alene indefra – og det er ikke noget, vi mennesker enten har eller ikke har. Alle motiveres af noget og hvis vi ønsker at forstå elevers motivation i skolen, må vi identificere deres motiver for læring og uddannelse, som de opstår og viser sig i mødet med skolen, lærerne, de andre elever og fagene. Hovedbudskabet i dette kapitel er således, at motivation ikke bor i den enkelte unge, men at både motivation og demotivation må forstås som kontekstuelle fænomener, som produceres i samspil med den skolekontekst eleverne indgår i. Og netop denne tænkning, har vi samlet i en model, der præsenteres her, og som kan bruges til konkret at arbejde med og reflektere over unges motivation i skolen.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogisk psykologi i læreruddannelsen
EditorsOle Løw, Else Skibsted
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2023
Chapter14
ISBN (Print)9788750059066
Publication statusPublished - 2023

Cite this