Abstract
Motivation kommer ikke alene indefra – og det er ikke noget, vi mennesker enten har eller ikke har. Alle motiveres af noget og hvis vi ønsker at forstå elevers motivation i skolen, må vi identificere deres motiver for læring og uddannelse, som de opstår og viser sig i mødet med skolen, lærerne, de andre elever og fagene. Hovedbudskabet i dette kapitel er således, at motivation ikke bor i den enkelte unge, men at både motivation og demotivation må forstås som kontekstuelle fænomener, som produceres i samspil med den skolekontekst eleverne indgår i. Og netop denne tænkning, har vi samlet i en model, der præsenteres her, og som kan bruges til konkret at arbejde med og reflektere over unges motivation i skolen.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Pædagogisk psykologi i læreruddannelsen |
Editors | Ole Løw, Else Skibsted |
Place of Publication | København |
Publisher | Akademisk Forlag |
Publication date | 2023 |
Chapter | 14 |
ISBN (Print) | 9788750059066 |
Publication status | Published - 2023 |