En eksplosion af ny litteratur: Forfatterskolens Afgangsantologi 2019 blander tidens litterære strømninger og alverdens genrer på original og tankevækkende vis

Research output: Contribution to journalContribution to newspaper - Review

Abstract

En eksplosion af ny litteratur
Forfatterskolens Afgangsantologi 2019 blander tidens litterære strømninger og alverdens genrer på original og tankevækkende vis
(fem stjerner)
af Peter Stein Larsen
For nogle år siden udkom bogen ”Det litterære redskabsskur” (2013) af Martin Gregersen og Tobias Skiveren om Forfatterskolen, hvis pointe var, at der var en særdeles stor spændvidde og bredde i den litteratur, som eleverne på skolen skrev. Bogen blev inddraget i en debat om Forfatterskolen, hvor visse kritikere og forfattere havde hævdet, at forfatterskolen producerede en smal og ensidig litteratur. Den sidstnævnte karakteristik, der bl.a. blev lanceret af en række populære forfattere som Leif Davidsen, Hanne Vibeke Holst og Christian Jungersen, modbevises klokkerent, hvis man læser ”Forfatterskolens Afgangsantologi 2019”.
Fra Forfatterskolen udkommer der hvert år en afgangsantologi, hvor de 6-12 elever fra en årgang bidrager med en tekst. Hvad der først falder en i øjnene ved antologien, er i hvert fald to ting. For det første, at der er eksponenter for stort set alle de litterære strømninger, vi har set inden for dansk litteratur i de sidste to årtier. Det gælder autofiktion, konceptualisme, politisk agiterende digtning, montager, litteratur om sygdom og flygtninge- og migrantlitteratur. Kun økolitteraturen, som vi har set hos en række af de vigtigste digtere fra Forfatterskolen i det nye årtusinde som Lars Skinnebach, Theis Ørntoft og Christian Yde Frostholm, glimrer ved sit fravær. For det andet er antologien bemærkelsesværdig ved, at de ovenstående strømninger ofte behandles på nye og eksperimenterende måder, hvor genrer og stilarter blandes på inciterende, barok og tankevækkende vis.
Blandt de stærkeste bidrag i antologien har vi et par, der beskæftiger sig psykisk sygdom ud fra en personlig synsvinkel. Forfatterne følger her en markant og interessant trend fra de seneste år, hvor digtere som Bjørn Rasmussen, Amalie Smith og Josefine Graakjær Nielsen har beskrevet oplevelser af psykisk sygdom og psykiatrisk indlæggelse i en grænsesprængende litterær form. Anna Rieder blander prosafragmenter og lyriske passager i et fascinerende og gribende tekstligt flow, hvor også genren ”klagesang” annonceres i en dialog mellem det deprimerede jeg og Gud: ”Kære Gud, misforstå mig ikke, men jeg er vred. Giv mig universet tilbage, en krop at være i, bare en lille en, lad mig være en husskade, en blishøne, en kløvermark, lad mig igen være en del af tingene, en konkylies sorte åbning, please, jeg ber dig.” Også Signe Maxen, der allerede har debuteret med to prosaværker, går i en række monologiske tekster tæt på et par unge piger, der er indlagt på institutionen Lyngbakken. I en hudløs prosa hører vi indefra om de unge pigers oplevelse af anoreksi, angst, manglende selvværd, selvmordsfantasier – og lidenskabelig kærlighed.
En anden gruppe af debutanter skriver om migration, flygtningekrise og racisme som det tidligere er praktiseret af vrede og rebelske digtere som Yahya Hassan, Lone Abubas og Maja Lee Langvad. Et rasende og rablende stykke absurdistisk drama af Sara Masoudi hedder ”Hverdagens multi kulti” og handler om nogle iranere, der søger et besøgsvisum til deres mor, men det kommer der ikke noget godt ud af, da den racistiske ”Udlændingeservice”, ifølge teksten, ignorerer sager med ”Nydanske. Tosprogede. Brune, farvede, perkere!”
Et andet bidrag fra Deniz Kiy består af en montage med blogindlæg, hvor alverdens tekster fra Politiken, Shu-bi-dua, ”Køterhusets Befrielseshær” og en mængde andre kendte og ukendte aktører er blandet sammen i en komposition, hvor de værste forestillinger om dansk selvfedhed, intolerance og fremmedfjendskhed eksponeres. Blandt teksterne ser man et autentisk billede af en dukke med en snor bundet om halsen dinglende fra taget af Rema1000, mens en tekst akkompagnerer billedet med ordlyden: ”Jeg tog til Danmark og begik overfaldsvoldtægt mod hvide kvinder, så nu hænger jeg her som fortjent. Stop masseindvandringen!” Og hermed fik vi et citat i den mest afstumpede og brutale stil, som optræder i antologien – som en modsætningen til f.eks. Rieders hudløse, smukke, inderlig og skrøbelige stil.
De mange eksperimenterende synteser af stilarter og genrer er en af de store fornøjer ved at bevæge sig rundt i Forfatterskolens Afgangsantologi. Et paradenummer i dette er den indledende tekst af Sophie Kallehauge, hvor en surrealistisk horroragtig beskrivelse af en drøm leder over i en komisk hverdagsbeskrivelse af en clairvoyants aktivitet, som igen glider over i en dramaform, hvor et sammenstød mellem jeget far og mor udfolder sig i dialogform. En realistisk fortælling om en families juleaktiviteter af Sebastian Jezevski Sommer slår tilsvarende i sin afslutning over i et absurdistisk drama, som vi kender det fra Eugène Ionesco og Dylan Thomas og i dansk sammenhæng Claus Beck-Nielsen og Pia Juul, hvor et replikskifte mellem faren og morbroren lyder: ”MORBROREN: byg mig en sort hest og jeg skal trække den gennem en tør time FAREN: stikning svejfning sædekrans MORBROREN: lade den græsse i forklædte skove.”
Sådan kunne man blive ved med at citere interessante og inciterende bidder af denne antologi, men pladsen desværre ikke tillader, at jeg også kommer ind på disse. At denne antologi er et overflødighedshorn af vidt forskellig spændende og talentfuld litteratur, står dog uden for enhver tvivl. Så vil man have vished om, hvor meget guld der produceres på landets førende skole i skrivekunst, og hvad der i det hele taget rører sig i den nyeste danske litteratur, så er Forfatterskolens Afgangsantologi 2019 et godt sted at starte.

Forfatterskolens Afgangsantologi 2019.
Redaktion: Sara Masoudi, Signe Maxen,
Martin Olle Josef Diedrichs, Rasmus Dahl Theisen,
Sebastian Jezewski Sommer, Sophie Kallehauge,
Anna Rieder, Heidi Helmersen, Sebastian Nathan,
Deniz Kiy, Glenn Bech Møldrup, Ursula Andkjær Olsen,
Asta Olivia Nordenhof, Jeppe Brixvold og Lars Frost.
Forlaget Basilisk.
256 sider. Kr. 150,00.









Original languageDanish
JournalKristeligt Dagblad
ISSN0904-6054
Publication statusPublished - 27 May 2020

Cite this