En hyldest til de afslappede drenge: Køn og motivation på STX

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.
Original languageDanish
JournalPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Volume55
Issue number6
Pages (from-to)35-46
Number of pages11
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 2018

Keywords

    Cite this

    @article{564a7618d5a2474c99dc9d7237456771,
    title = "En hyldest til de afslappede drenge: K{\o}n og motivation p{\aa} STX",
    abstract = "De seneste {\aa}r har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremh{\ae}ves som afg{\o}rende for elevernes l{\ae}ring, ligesom det indg{\aa}r som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forst{\aa}r vi motivation som et socialt f{\ae}nomen, der produceres og k{\o}nnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi s{\ae}tter spot p{\aa} unge kvinder og m{\ae}nds muligheder for at blive l{\ae}st som motiverede eller ikke motiverede elever p{\aa} ungdomsuddannelsen STX.",
    keywords = "motivation, k{\o}n, STX, Uddannelse",
    author = "Nielsen, {Mette Lykke} and Mette Pless and Susanne Murning",
    year = "2018",
    language = "Dansk",
    volume = "55",
    pages = "35--46",
    journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
    issn = "1903-0002",
    publisher = "Skolepsykologi",
    number = "6",

    }

    En hyldest til de afslappede drenge : Køn og motivation på STX. / Nielsen, Mette Lykke; Pless, Mette; Murning, Susanne.

    In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Vol. 55, No. 6, 2018, p. 35-46.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    TY - JOUR

    T1 - En hyldest til de afslappede drenge

    T2 - Køn og motivation på STX

    AU - Nielsen, Mette Lykke

    AU - Pless, Mette

    AU - Murning, Susanne

    PY - 2018

    Y1 - 2018

    N2 - De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.

    AB - De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.

    KW - motivation

    KW - køn

    KW - STX

    KW - Uddannelse

    UR - https://www.skolepsykologi.dk/6-2018-Abstract--Tema--Har-skolen-k%C3%B8n-

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 55

    SP - 35

    EP - 46

    JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

    JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

    SN - 1903-0002

    IS - 6

    ER -