En hyldest til de afslappede drenge: Køn og motivation på STX

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.
Original languageDanish
JournalPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Volume55
Issue number6
Pages (from-to)35-46
Number of pages11
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 2018

Cite this

@article{564a7618d5a2474c99dc9d7237456771,
title = "En hyldest til de afslappede drenge: K{\o}n og motivation p{\aa} STX",
abstract = "De seneste {\aa}r har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremh{\ae}ves som afg{\o}rende for elevernes l{\ae}ring, ligesom det indg{\aa}r som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forst{\aa}r vi motivation som et socialt f{\ae}nomen, der produceres og k{\o}nnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi s{\ae}tter spot p{\aa} unge kvinder og m{\ae}nds muligheder for at blive l{\ae}st som motiverede eller ikke motiverede elever p{\aa} ungdomsuddannelsen STX.",
keywords = "motivation, k{\o}n, STX, Uddannelse",
author = "Nielsen, {Mette Lykke} and Mette Pless and Susanne Murning",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "55",
pages = "35--46",
journal = "P{\ae}dagogisk Psykologisk Tidsskrift",
issn = "1903-0002",
publisher = "Skolepsykologi",
number = "6",

}

En hyldest til de afslappede drenge : Køn og motivation på STX. / Nielsen, Mette Lykke; Pless, Mette; Murning, Susanne.

In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Vol. 55, No. 6, 2018, p. 35-46.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - En hyldest til de afslappede drenge

T2 - Køn og motivation på STX

AU - Nielsen, Mette Lykke

AU - Pless, Mette

AU - Murning, Susanne

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.

AB - De seneste år har motivation vundet indpas som et centralt tema i en dansk uddannelseskontekst. Motivation fremhæves som afgørende for elevernes læring, ligesom det indgår som et vurderingskriterie for elevernes uddannelsesparathed og deltagelse. I artiklen forstår vi motivation som et socialt fænomen, der produceres og kønnes i relationen mellem elever og undervisere i klasserummet. Vi sætter spot på unge kvinder og mænds muligheder for at blive læst som motiverede eller ikke motiverede elever på ungdomsuddannelsen STX.

KW - motivation

KW - køn

KW - STX

KW - Uddannelse

UR - https://www.skolepsykologi.dk/6-2018-Abstract--Tema--Har-skolen-k%C3%B8n-

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 55

SP - 35

EP - 46

JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift

SN - 1903-0002

IS - 6

ER -