En tegning af æstetik 2013

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

277 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel fremstiller skredet fra det individuelle fokus til den sociale forhandling omkring en situation, som er det nye perspektiv indenfor æstetik. Derigennem identificeres tendenser som er med til at udgøre platformen for børn og unges kulturer, hvor det handler om, at et æstetisk system er selvproducerende og stiller sig til rådighed for erkendelse. Disse kulturer udfolder sig i formater, som skolen ikke er gearet til at imødekomme. Som eksempel ville DrawSomething vanskeligt kunne begrundes i forhold til billedkunstfagets af ministeriet fastsatte ”fælles mål” – eller kan det? En central udfordring er, hvordan der skal arbejdes med æstetiske praksisformer i en nutidig læringskontekst, når børn og unges kulturer udfolder og udvikler sig i formater, der er præget af foranderlighed og flygtighed; af en uendelig skaben for nogen og med nogen og af situationer, der bebos med attituder? Vi diskuterer særligt orienteringerne i forhold til digitale billeder, der har en stadig stigende betydning som erfarings-, videns- og betydningsdanner. Samtidigt peger vi på mere generelle tendenser inden for de kulturer, der produceres i tilknytning til teknologier. Her er vores synspunkt, at digitale teknologier tydeliggør eksisterende - og befordrer - sociale praksisformer, hvor det at udveksle og bidrage til hinandens udtryk samt antage forskelle performative attituder i denne proces er centralt. Heri ser vi ser en aktuel nyfortolkning af æstetik.
Original languageDanish
JournalBUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur
Volume57
ISSN0907-6581
Publication statusPublished - 2013

Cite this

@article{4c350ffc40d14d679255e2321913da0b,
title = "En tegning af {\ae}stetik 2013",
abstract = "Denne artikel fremstiller skredet fra det individuelle fokus til den sociale forhandling omkring en situation, som er det nye perspektiv indenfor {\ae}stetik. Derigennem identificeres tendenser som er med til at udg{\o}re platformen for b{\o}rn og unges kulturer, hvor det handler om, at et {\ae}stetisk system er selvproducerende og stiller sig til r{\aa}dighed for erkendelse. Disse kulturer udfolder sig i formater, som skolen ikke er gearet til at im{\o}dekomme. Som eksempel ville DrawSomething vanskeligt kunne begrundes i forhold til billedkunstfagets af ministeriet fastsatte ”f{\ae}lles m{\aa}l” – eller kan det? En central udfordring er, hvordan der skal arbejdes med {\ae}stetiske praksisformer i en nutidig l{\ae}ringskontekst, n{\aa}r b{\o}rn og unges kulturer udfolder og udvikler sig i formater, der er pr{\ae}get af foranderlighed og flygtighed; af en uendelig skaben for nogen og med nogen og af situationer, der bebos med attituder? Vi diskuterer s{\ae}rligt orienteringerne i forhold til digitale billeder, der har en stadig stigende betydning som erfarings-, videns- og betydningsdanner. Samtidigt peger vi p{\aa} mere generelle tendenser inden for de kulturer, der produceres i tilknytning til teknologier. Her er vores synspunkt, at digitale teknologier tydeligg{\o}r eksisterende - og befordrer - sociale praksisformer, hvor det at udveksle og bidrage til hinandens udtryk samt antage forskelle performative attituder i denne proces er centralt. Heri ser vi ser en aktuel nyfortolkning af {\ae}stetik.",
author = "Mie Buhl and Stine Ejsing-Duun",
year = "2013",
language = "Dansk",
volume = "57",
journal = "BUKS - Tidsskrift for B{\o}rne- og Ungdomskultur",
issn = "0907-6581",
publisher = "B{\o}rne- og UngdomsKulturSammenslutningen",

}

En tegning af æstetik 2013. / Buhl, Mie; Ejsing-Duun, Stine.

In: BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur, Vol. 57, 2013.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - En tegning af æstetik 2013

AU - Buhl, Mie

AU - Ejsing-Duun, Stine

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Denne artikel fremstiller skredet fra det individuelle fokus til den sociale forhandling omkring en situation, som er det nye perspektiv indenfor æstetik. Derigennem identificeres tendenser som er med til at udgøre platformen for børn og unges kulturer, hvor det handler om, at et æstetisk system er selvproducerende og stiller sig til rådighed for erkendelse. Disse kulturer udfolder sig i formater, som skolen ikke er gearet til at imødekomme. Som eksempel ville DrawSomething vanskeligt kunne begrundes i forhold til billedkunstfagets af ministeriet fastsatte ”fælles mål” – eller kan det? En central udfordring er, hvordan der skal arbejdes med æstetiske praksisformer i en nutidig læringskontekst, når børn og unges kulturer udfolder og udvikler sig i formater, der er præget af foranderlighed og flygtighed; af en uendelig skaben for nogen og med nogen og af situationer, der bebos med attituder? Vi diskuterer særligt orienteringerne i forhold til digitale billeder, der har en stadig stigende betydning som erfarings-, videns- og betydningsdanner. Samtidigt peger vi på mere generelle tendenser inden for de kulturer, der produceres i tilknytning til teknologier. Her er vores synspunkt, at digitale teknologier tydeliggør eksisterende - og befordrer - sociale praksisformer, hvor det at udveksle og bidrage til hinandens udtryk samt antage forskelle performative attituder i denne proces er centralt. Heri ser vi ser en aktuel nyfortolkning af æstetik.

AB - Denne artikel fremstiller skredet fra det individuelle fokus til den sociale forhandling omkring en situation, som er det nye perspektiv indenfor æstetik. Derigennem identificeres tendenser som er med til at udgøre platformen for børn og unges kulturer, hvor det handler om, at et æstetisk system er selvproducerende og stiller sig til rådighed for erkendelse. Disse kulturer udfolder sig i formater, som skolen ikke er gearet til at imødekomme. Som eksempel ville DrawSomething vanskeligt kunne begrundes i forhold til billedkunstfagets af ministeriet fastsatte ”fælles mål” – eller kan det? En central udfordring er, hvordan der skal arbejdes med æstetiske praksisformer i en nutidig læringskontekst, når børn og unges kulturer udfolder og udvikler sig i formater, der er præget af foranderlighed og flygtighed; af en uendelig skaben for nogen og med nogen og af situationer, der bebos med attituder? Vi diskuterer særligt orienteringerne i forhold til digitale billeder, der har en stadig stigende betydning som erfarings-, videns- og betydningsdanner. Samtidigt peger vi på mere generelle tendenser inden for de kulturer, der produceres i tilknytning til teknologier. Her er vores synspunkt, at digitale teknologier tydeliggør eksisterende - og befordrer - sociale praksisformer, hvor det at udveksle og bidrage til hinandens udtryk samt antage forskelle performative attituder i denne proces er centralt. Heri ser vi ser en aktuel nyfortolkning af æstetik.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 57

JO - BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur

JF - BUKS - Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur

SN - 0907-6581

ER -