En tilgang til arbejdet med forbedring af dagtilbuddets læringsmiljø

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen beskriver en tilgang til arbejdet med forbedring af dagtilbuddets læringsmiljø, som bl.a. baserer sig på den antagelse, at arbejdet med forbedring i en pædagogisk kontekst kræver en kollektiv og sammenhængende indsats. Tilgangen omfatter samarbejde mellem forskning, policy og praksis, samt sammentænkning af to aktuelle, politiske prioriteter på uddannelsesområdet: vidensbaseret praksis og det kontinuerlige arbejde med kvalitet. Tilgangen hviler på den hypotese, at brug af viden fra data og forskning kan være et vigtigt element i forbedringsarbejdet, ligesom arbejdet med forbedring kan være et vigtigt afsæt for anvendelse af data og forskningsbaseret viden i praksis.
Original languageDanish
Article number1
JournalPaideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis
Issue number15
Pages (from-to)7-17
Number of pages10
ISSN1904-9633
Publication statusPublished - 30 May 2018

Cite this

@article{73f9d9829660450baa405078ffbf3e2a,
title = "En tilgang til arbejdet med forbedring af dagtilbuddets l{\ae}ringsmilj{\o}",
abstract = "Artiklen beskriver en tilgang til arbejdet med forbedring af dagtilbuddets l{\ae}ringsmilj{\o}, som bl.a. baserer sig p{\aa} den antagelse, at arbejdet med forbedring i en p{\ae}dagogisk kontekst kr{\ae}ver en kollektiv og sammenh{\ae}ngende indsats. Tilgangen omfatter samarbejde mellem forskning, policy og praksis, samt samment{\ae}nkning af to aktuelle, politiske prioriteter p{\aa} uddannelsesomr{\aa}det: vidensbaseret praksis og det kontinuerlige arbejde med kvalitet. Tilgangen hviler p{\aa} den hypotese, at brug af viden fra data og forskning kan v{\ae}re et vigtigt element i forbedringsarbejdet, ligesom arbejdet med forbedring kan v{\ae}re et vigtigt afs{\ae}t for anvendelse af data og forskningsbaseret viden i praksis.",
keywords = "Dagtilbud, Forbedring, Evidens-informeret, Professionel l{\ae}ring og udfvikling, Professionel kapital, Kvalitet i dagtilbud, Professionelle l{\ae}ringsf{\ae}llesskaber, PFL, Program for l{\ae}ringsledelse",
author = "Hansen, {Line Skov}",
year = "2018",
month = "5",
day = "30",
language = "Dansk",
pages = "7--17",
journal = "Paideia: tidsskrift for professionel p{\ae}dagogisk praksis",
issn = "1904-9633",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",
number = "15",

}

En tilgang til arbejdet med forbedring af dagtilbuddets læringsmiljø. / Hansen, Line Skov.

In: Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, No. 15, 1, 30.05.2018, p. 7-17.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - En tilgang til arbejdet med forbedring af dagtilbuddets læringsmiljø

AU - Hansen, Line Skov

PY - 2018/5/30

Y1 - 2018/5/30

N2 - Artiklen beskriver en tilgang til arbejdet med forbedring af dagtilbuddets læringsmiljø, som bl.a. baserer sig på den antagelse, at arbejdet med forbedring i en pædagogisk kontekst kræver en kollektiv og sammenhængende indsats. Tilgangen omfatter samarbejde mellem forskning, policy og praksis, samt sammentænkning af to aktuelle, politiske prioriteter på uddannelsesområdet: vidensbaseret praksis og det kontinuerlige arbejde med kvalitet. Tilgangen hviler på den hypotese, at brug af viden fra data og forskning kan være et vigtigt element i forbedringsarbejdet, ligesom arbejdet med forbedring kan være et vigtigt afsæt for anvendelse af data og forskningsbaseret viden i praksis.

AB - Artiklen beskriver en tilgang til arbejdet med forbedring af dagtilbuddets læringsmiljø, som bl.a. baserer sig på den antagelse, at arbejdet med forbedring i en pædagogisk kontekst kræver en kollektiv og sammenhængende indsats. Tilgangen omfatter samarbejde mellem forskning, policy og praksis, samt sammentænkning af to aktuelle, politiske prioriteter på uddannelsesområdet: vidensbaseret praksis og det kontinuerlige arbejde med kvalitet. Tilgangen hviler på den hypotese, at brug af viden fra data og forskning kan være et vigtigt element i forbedringsarbejdet, ligesom arbejdet med forbedring kan være et vigtigt afsæt for anvendelse af data og forskningsbaseret viden i praksis.

KW - Dagtilbud

KW - Forbedring

KW - Evidens-informeret

KW - Professionel læring og udfvikling

KW - Professionel kapital

KW - Kvalitet i dagtilbud

KW - Professionelle læringsfællesskaber

KW - PFL

KW - Program for læringsledelse

UR - https://www.dafolo-online.dk/bestil-b%C3%B8ger-og-tryksager-direkte-i-vores-onlinebutik/paideia-paideia-nr.-15---maj-2018-7193-15

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 7

EP - 17

JO - Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis

JF - Paideia: tidsskrift for professionel pædagogisk praksis

SN - 1904-9633

IS - 15

M1 - 1

ER -