Er oplevelsesøkonomi gammel vin på nye flasker?

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

Selv om mange af de toneangivende teorier om oplevelsesøkonomi er gammel vin på nye flasker, så har den oplevelsesøkonomiske dagsorden alligevel stor relevans, fordi den sætter fokus på forbrugerens aktive bidrag i skabelsen af oplevelser og på oplevelsernes umiskendelige rolle i hverdagslivet. Artiklen rummer en kritik af de kommunikationsteoretiske antagelser og forbrugermæssige metaforer i nogle af de fremtrædende oplevelsesøkonomiske fremstillinger. På baggrund af moderne emotions- og kognitionspsykologi skitseres en kommunikationsteoretisk ramme, der bedre indfanger samspillet mellem oplevelsestilbuddet og den aktive forbruger.

Original languageDanish
Title of host publicationOplevelsesøkonomi : vinkler på forbrug
EditorsChristian Jantzen, Tove Arendt Rasmussen
Number of pages27
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2007
Pages21-47
ISBN (Print)8773077828
ISBN (Electronic)9788773077825
Publication statusPublished - 2007
SeriesExCITe
Number2

Cite this