Er selvtillid nok? Betydningen af tillid i fastholdelsen af unge i uddannelse

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Overalt i uddannelsessystemet er der i dag fokus på at få flere unge til at gennemføre stadig mere uddannelse. 95 %- målsætningen er dagsordensættende ikke alene for dansk uddannelsespolitik fra grundskole og videre, men også for beskæftigelsesindsatsen for unge op til 30 år. Indsatserne og tiltagene er mangfoldige på såvel politisk niveau som i praksis på uddannelsesinstitutionerne. I forbindelse med et konkret forskningsprojekt omhandlende unges forandrings- og læreprocesser i Skive, er vi stødt på en tendens til både eksplicit og implicit at inddrage ’personlig udvikling’ i indsatser, der har med unge og fastholdelse i uddannelse at gøre . I artiklen her argumenterer vi for, at et sådan individuelt fokus bedst giver mening i samspil med et bredere fokus på den uddannelse, som de unge er en del af. Med udgangspunkt i en undersøgelse af begreberne selvtillid og tillid teoretisk såvel som empirisk, argumenterer vi for, at man arbejder mere strategisk med at koble et fokus på de unges ’selvtillid’ til et bredere fokus på ’uddannelsestillid’.
    Original languageDanish
    JournalTidsskrift for Arbejdsliv
    Volume15
    Issue number3
    Pages (from-to)24-40
    Number of pages16
    ISSN1399-1442
    Publication statusPublished - 1 Sept 2013

    Cite this