Activities per year
Abstract
Denne artikel sætter fokus på, hvordan den pædagogiske facilitering af deltagelsesprocesser er stærkt definerende for børn og unges mulighed for, og deres oplevelse af, at have indflydelse på forhold som er betydningsfulde for dem.
Artiklen præsenterer en dynamisk, teori- og empiriinformeret forståelsesramme for børn og unge deltagelse: et deltagelseskontinuum. Forståelsesrammen er udformet på baggrund af et bredt empirisk arbejde med både børn og unge og professionelle engageret i deltagelsesprojekter på mange forskellige arenaer. På den baggrund er det kapitlets hensigt at bidrage til at styrke og tydeliggøre valget af metoder og tilgange i det kontinuerlige pædagogiske arbejde med at rammesætte børn og unges deltagelsesmuligheder. Forståelsesrammen tydeliggør både store spændvidde af indsatser som benyttes af professionelle i forskellige kontekster og samtidig anlægges et børn- og ungeperspektiv som tydeliggør børn og unges egne oplevelser af, hvornår deltagelse i beslutnings- og forandringsprocesser opleves som meningsfulde for dem ved at fremhæve med hvilken tydelighed, eller utydelighed, deltagelsens forandringsskabende potentiale fremstår.
Artiklen præsenterer en dynamisk, teori- og empiriinformeret forståelsesramme for børn og unge deltagelse: et deltagelseskontinuum. Forståelsesrammen er udformet på baggrund af et bredt empirisk arbejde med både børn og unge og professionelle engageret i deltagelsesprojekter på mange forskellige arenaer. På den baggrund er det kapitlets hensigt at bidrage til at styrke og tydeliggøre valget af metoder og tilgange i det kontinuerlige pædagogiske arbejde med at rammesætte børn og unges deltagelsesmuligheder. Forståelsesrammen tydeliggør både store spændvidde af indsatser som benyttes af professionelle i forskellige kontekster og samtidig anlægges et børn- og ungeperspektiv som tydeliggør børn og unges egne oplevelser af, hvornår deltagelse i beslutnings- og forandringsprocesser opleves som meningsfulde for dem ved at fremhæve med hvilken tydelighed, eller utydelighed, deltagelsens forandringsskabende potentiale fremstår.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 7 |
Journal | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse |
Volume | 5 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 89-101 |
Number of pages | 12 |
ISSN | 2446-2810 |
Publication status | Published - 16 Oct 2021 |
Activities
- 1 Talks and presentations in private or public companies
-
Unge som samfundsdeltagere - det formelle, det uformelle og det hverdagslige
Bruselius-Jensen, M. (Lecturer)
7 Dec 2022Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies