TY - RPRT
T1 - Evaluering af Digitalt Understøttet Læring på Aalborg Universitet i 2020
T2 - Underviser- og studenterperspektiver på universitetets nedlukning som følge af Covid-19
AU - Lyngdorf, Niels Erik Ruan
AU - Bertel, Lykke Brogaard
AU - Andersen, Thomas
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - COVID-19 pandemien ændrede i foråret 2020 pludseligt hverdagen for uddannelsesinstitutioner verden over og krævede hurtig omstilling og implementering af nye digitale løsninger så undervisning kunne fortsætte på trods af restriktioner, der umuliggjorde det fysiske fremmøde. Denne undersøgelse er gennemført i regi af PBL Digital og afrapporterer underviseres og studerendes oplevelse af omlægning fra normale fysiske rammer for undervisnings- og studieaktiviteter til digitale rammer på tværs af Aalborg Universitet under den fysiske nedlukning i foråret 2020 og den delvise genåbning i efteråret 2020, samt nyttige erfaringer og perspektiver på digitalt understøttet læring på AAU fremadrettet.Undersøgelsen, som er udarbejdet i perioden september 2020 - januar 2021, er baseret på 22 fokusgruppeinterview med undervisere (15) og studerende (7), bredt repræsenteret på tværs af alle hovedområder. Dataene er efterfølgende blevet transskriberet, kodet og analyseret ved brug af tematisk analyse med udgangspunkt i følgende tematikker:• Digital undervisning (herunder omfang af brugen af digitale løsninger til understøttelse af undervisning og øvrige studieaktiviteter inkl. eksamen, samt vurdering af læringsudbytte)• PBL-modellen’s agilitet, herunder vejledning og de studerendes aktive læring• Ressourcer og ressourceforbrug ifm. omlægning til digital undervisning• Trivsel, motivation og identitet, herunder sociale relationers betydning for læringsudbytteRapporten indeholder endvidere perspektiver på hybriditet i fremtidens PBL-model på Aalborg Universitet.
AB - COVID-19 pandemien ændrede i foråret 2020 pludseligt hverdagen for uddannelsesinstitutioner verden over og krævede hurtig omstilling og implementering af nye digitale løsninger så undervisning kunne fortsætte på trods af restriktioner, der umuliggjorde det fysiske fremmøde. Denne undersøgelse er gennemført i regi af PBL Digital og afrapporterer underviseres og studerendes oplevelse af omlægning fra normale fysiske rammer for undervisnings- og studieaktiviteter til digitale rammer på tværs af Aalborg Universitet under den fysiske nedlukning i foråret 2020 og den delvise genåbning i efteråret 2020, samt nyttige erfaringer og perspektiver på digitalt understøttet læring på AAU fremadrettet.Undersøgelsen, som er udarbejdet i perioden september 2020 - januar 2021, er baseret på 22 fokusgruppeinterview med undervisere (15) og studerende (7), bredt repræsenteret på tværs af alle hovedområder. Dataene er efterfølgende blevet transskriberet, kodet og analyseret ved brug af tematisk analyse med udgangspunkt i følgende tematikker:• Digital undervisning (herunder omfang af brugen af digitale løsninger til understøttelse af undervisning og øvrige studieaktiviteter inkl. eksamen, samt vurdering af læringsudbytte)• PBL-modellen’s agilitet, herunder vejledning og de studerendes aktive læring• Ressourcer og ressourceforbrug ifm. omlægning til digital undervisning• Trivsel, motivation og identitet, herunder sociale relationers betydning for læringsudbytteRapporten indeholder endvidere perspektiver på hybriditet i fremtidens PBL-model på Aalborg Universitet.
M3 - Rapport
BT - Evaluering af Digitalt Understøttet Læring på Aalborg Universitet i 2020
ER -