Evaluering og skolemodenhedstest på Emdrupborg forsøgsskole

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Evaluering og selektion er ikke nogen ny foreteelse i den danske folkeskole. Denne artikel kaster et blik på evaluerings- og selektionspraksissen på Emdrupborg forsøgsskole, der blev etableret i 1948. Artiklen peger på, at evaluering og selektion af børn ved anvendelse af test ikke bør ske på grundlag af blot én test. Endvidere påviser artiklen, at lærerevalueringer let kan komme til at gøre brug af underlødige og problematiske kategoriseringer og forestillinger om årsagssammenhænge. Og endelig fremgår det, at der i menneskelig praksis let kan opstå afsmittende virkninger mellem forskellige evalueringsteknologier, som på forskellig vis vil have betydning for skole- og læringsmiljøet.
    Original languageDanish
    JournalCepra-Striben
    Issue number9
    Pages (from-to)30-38
    ISSN1903-8143
    Publication statusPublished - 2011

    Cite this