Fællesskab i skolen: Udfordringer og muligheder

Elsebeth Jensen (Editor), Svend Brinkmann (Editor)

Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

Abstract

I Fællesskab i skolen sætter fremtrædende forskere fokus på fællesskabet som et nødvendigt grundlag for børn og unges udvikling, trivsel og læring. Vi har alle brug for fællesskaber, for at vi kan blomstre som individer, men fællesskaberne har ofte trange kår i moderne pædagogik, hvor fokus retter sig mod individuelle læringsstile, intelligensprofiler og ansvar for egen læring.

Første del af bogen handler om forskellige typer af fællesskaber i skolen og pædagogiske institutioner. Forfatterne præsenterer en række aktuelle udfordringer og muligheder i forhold til klassefællesskabet, mobning og eksklusion af fællesskabet, kønsfællesskaber, etniske fællesskaber samt voksnes erindringer om klassefællesskabets betydning.

I bogens anden del fortolkes tre klassiske pædagogiske tænkeres synspunkter om forholdet mellem individ og fællesskab - det drejer sig om John Dewey, Jürgen Habermas og Jean-Jacques Rousseau.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Number of pages224
ISBN (Print)9788750041450
Publication statusPublished - 2011

Cite this

Jensen, E., & Brinkmann, S. (Eds.) (2011). Fællesskab i skolen: Udfordringer og muligheder. Akademisk Forlag.