Abstract
På baggrund af en analyse af samfundsdiskurser om danskhed og islam, undersøger denne artikel, hvorledes disse diskurser genfindes i en dansk fjerdeklasses kristendomsundervisning. Artiklen tager udgangspunkt i en aktuel samfundsdebat omkring, hvad der kendetegner danskhed, og viser, at danskhed produceres som modsætning til islam. I analysen af samtalen der udspiller sig i en kristendomstime i en fjerde klasse i en dansk folkeskole, argumenteres der for, at dette modsætningsforhold genfindes hos både lærer og elever. Analysen viser endvidere at i hverdagsklassesamtalen er kategorierne ”nationalitet” og ”religion” såvel som ”sprog”, ”race” og ”hudfarve” uløseligt sammenfiltret på en sådan måde, at det er vanskeligt for de muslimske elever entydigt at producere sig selv som tilhørende den danske nationalitet. Samtidig ønsker børnene at være inkluderet i klassens fællesskab og de navigerer således i spændingsfeltet mellem samhørighed og anderledeshed. Dette skaber en dobbeltbind, der umuliggør, at de entydigt kan svare på spørgsmålet: ”Føler du dig som dansker?”
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Barn |
Volume | 2017 |
Issue number | 2-3 |
Pages (from-to) | 89-103 |
Number of pages | 14 |
ISSN | 0800-1669 |
Publication status | Published - 2017 |