Abstract
Dette kapitel viser, hvordan analyse af fiktionsfilm som en grunddisciplin er baseret på stilteori og narratologi. Filmstilsanalysen – det, der til tider omtales som neoformalistisk filmanalyse (Thompson 1988) – danner et fundament under pointen om, at man kan analysere film ud fra en opfattelse af, at der findes en vis kontrast mellem realistiske og genremæssige udtryksformer, der kan blandes og ofte bliver blandet i den pågældende film.
Den vigtigste årsag til prioriteringen af begrebet realisme – ideen om, at fiktionen har et vist forhold til noget virkeligt uden for værket selv – i nordisk filmanalyse, er, at der i dansk – såvel som i skandinavisk – filmhistorie har været en gennemgående realistisk strømning, hvilket dog ikke betyder, at der sideløbende har været få genrefilm. Den centrale forskel på de to filmtyper er, at den realistiske film ikke kan ses som en selvberoende verden, men den har på en eller anden måde brug for en ekstern virkelighed som forståelseshorisont. Det har genrefilmen ikke på samme måde, fordi den har et mindre forpligtende forhold til virkeligheden.
Efter behandlingen af realisme og genrefilm viser en analyse af Ole Bornedals film Skyggen i mit øje - med udgangspunkt i denne skelnen mellem realisme og genre - forskellen på analyse af filmstil og -struktur og på filmfortolkning. Skyggen i mit øje er valgt, fordi den i sit stilistiske udtryk anvender en række forskellige markører, som signalerer filmens interesse i at skildre en historisk virkelighed på en troværdig vis, fx den anvendelse af lokative visuelle effekter. Samtidig er Bornedals interesse i melodramaet en genrefilmisk orientering, som gør det muligt at vise, hvordan en filmanalyse også kræver et kombineret blik på en films genretræk samt dens realistiske orientering.
Ydermere er Skyggen i mit øje også repræsentativ for en nyere digital filmkultur, hvor filmens tilblivelses- og distributionsform har indflydelse på publikums oplevelse af filmen. For det første ledte kritik af filmens historiske realisme til, at filmen blev digitalt justeret efter den officielle premiere. For det andet viser filmen, som blev som en af de første danske film co-produceret sammen med Netflix, hvordan streamingtjenesternes vækst på mediemarkedet påvirker produktion og distribution af film i en national og global kontekst
Den vigtigste årsag til prioriteringen af begrebet realisme – ideen om, at fiktionen har et vist forhold til noget virkeligt uden for værket selv – i nordisk filmanalyse, er, at der i dansk – såvel som i skandinavisk – filmhistorie har været en gennemgående realistisk strømning, hvilket dog ikke betyder, at der sideløbende har været få genrefilm. Den centrale forskel på de to filmtyper er, at den realistiske film ikke kan ses som en selvberoende verden, men den har på en eller anden måde brug for en ekstern virkelighed som forståelseshorisont. Det har genrefilmen ikke på samme måde, fordi den har et mindre forpligtende forhold til virkeligheden.
Efter behandlingen af realisme og genrefilm viser en analyse af Ole Bornedals film Skyggen i mit øje - med udgangspunkt i denne skelnen mellem realisme og genre - forskellen på analyse af filmstil og -struktur og på filmfortolkning. Skyggen i mit øje er valgt, fordi den i sit stilistiske udtryk anvender en række forskellige markører, som signalerer filmens interesse i at skildre en historisk virkelighed på en troværdig vis, fx den anvendelse af lokative visuelle effekter. Samtidig er Bornedals interesse i melodramaet en genrefilmisk orientering, som gør det muligt at vise, hvordan en filmanalyse også kræver et kombineret blik på en films genretræk samt dens realistiske orientering.
Ydermere er Skyggen i mit øje også repræsentativ for en nyere digital filmkultur, hvor filmens tilblivelses- og distributionsform har indflydelse på publikums oplevelse af filmen. For det første ledte kritik af filmens historiske realisme til, at filmen blev digitalt justeret efter den officielle premiere. For det andet viser filmen, som blev som en af de første danske film co-produceret sammen med Netflix, hvordan streamingtjenesternes vækst på mediemarkedet påvirker produktion og distribution af film i en national og global kontekst
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Medieanalyse |
Publisher | Samfundslitteratur |
Edition | 2. |
Publication status | Submitted - 2023 |