Folkeskolen Cykler

Cykling gennem leg og læring - et innovations- og læringsprojekt i folkeskolen

Torben Rosenørn, Lene Wagner Hartmann, Signe Jul Andersen (Illustrator)

    Research output: Book/ReportReportCommunication

    Abstract

    Projektet ”Cykling gennem leg og læring – et innovations- og læringsprojekt i
    folkeskolen” er udviklet i 2012-2013 i et samarbejde mellem Furesø Kommune, Aalborg Universitet Campus Esbjerg, Cykelstalden.dk, Bicycle Innovation Lab og Leitra ApS. Vejdirektoratets Cykelpulje har ydet et væsentligt tilskud til projektet, og to skoler i Furesø Kommune har afprøvet konceptet i sommeren 2013.
    Den formelle beskrivelse af formålet med projektet er at ”udvikle et undervisningskoncept til folkeskolen, der fremmer cyklisme og værdsættelse af cyklismens positive konsekvenser, giver indsigt i cykelteknologi og fremmer evne til innovation”. Sagt på en anden måde: Projektet er resulteret i et bud på, hvordan folkeskolen kan udvikle fremtidens sunde cyklister, skabe innovative elever og give nogle af de mindst motiverede elever en oplevelse, der kan vække deres interesse for at lære.
    Udviklingen af undervisningsforløbet er tilfældigvis ramt lige ind i debatten om den nye folkeskolereform. Kernen i debatten har været ønsket om at løfte elevernes faglige niveau gennem mere undervisningstid. Også andre undervisningsformer og ønsket om ikke at tabe elever, især drenge, i undervisningssystemet har tegnet debatten. Samtidig har der været fokus på folkeskolens evne til at lære eleverne at tænke kreativt og at omsætte kreativiteten til innovation.
    Udover ønsket om at bruge cyklen som afsæt for mere sundhed og innovation
    i folkeskolen er undervisningsforløbet derfor også et konkret bud på, hvordan
    folkeskolen kan geares til at møde de udfordringer, reformdebatten har rejst.
    Grundidéen er netop, at eleverne gennem en kreativ opgave får skærpet deres evne til at omsætte en idé til et produkt – nemlig en cykel, der ikke må ligne en almindelig cykel. Det innovative element i projektet er således centralt samtidig med, at elevernes interesse for og lyst til at cykle vokser.
    Undervisningen er tilrettelagt ud fra det synspunkt, at man ikke kan være innovativ, hvis man ikke har færdigheder - i dette tilfælde tekniske færdigheder. Eleverne lærer helt enkelt om cykelmekanik, og de får den mest basale viden om, hvordan man vedligeholder en cykel. De lærer også at skille cykler ad og samle dem igen til anderledes cykelprodukter. Dermed besvarer projektet også spørgsmålet om, hvordan man kan øge elevernes tekniske interesse og deres interesse for erhvervsfaglige og tekniske uddannelser.
    Pilotprojektet viste, at det alene på grund af lokaleforholdene er vanskeligt
    at have en hel årgang 6. klasser til at bygge cykler. Projektugen er derfor blev
    udvidet med emnerne ”Cykel & Motion” og ”Cykel & Kost ”.
    Original languageDanish
    Number of pages220
    Commissioning bodyFuresø Kommune
    Publication statusPublished - Dec 2013

    Cite this

    @book{8d60e7cf56c948b1beeb5720487c56b7,
    title = "Folkeskolen Cykler: Cykling gennem leg og l{\ae}ring - et innovations- og l{\ae}ringsprojekt i folkeskolen",
    abstract = "Projektet ”Cykling gennem leg og l{\ae}ring – et innovations- og l{\ae}ringsprojekt ifolkeskolen” er udviklet i 2012-2013 i et samarbejde mellem Fures{\o} Kommune, Aalborg Universitet Campus Esbjerg, Cykelstalden.dk, Bicycle Innovation Lab og Leitra ApS. Vejdirektoratets Cykelpulje har ydet et v{\ae}sentligt tilskud til projektet, og to skoler i Fures{\o} Kommune har afpr{\o}vet konceptet i sommeren 2013.Den formelle beskrivelse af form{\aa}let med projektet er at ”udvikle et undervisningskoncept til folkeskolen, der fremmer cyklisme og v{\ae}rds{\ae}ttelse af cyklismens positive konsekvenser, giver indsigt i cykelteknologi og fremmer evne til innovation”. Sagt p{\aa} en anden m{\aa}de: Projektet er resulteret i et bud p{\aa}, hvordan folkeskolen kan udvikle fremtidens sunde cyklister, skabe innovative elever og give nogle af de mindst motiverede elever en oplevelse, der kan v{\ae}kke deres interesse for at l{\ae}re.Udviklingen af undervisningsforl{\o}bet er tilf{\ae}ldigvis ramt lige ind i debatten om den nye folkeskolereform. Kernen i debatten har v{\ae}ret {\o}nsket om at l{\o}fte elevernes faglige niveau gennem mere undervisningstid. Ogs{\aa} andre undervisningsformer og {\o}nsket om ikke at tabe elever, is{\ae}r drenge, i undervisningssystemet har tegnet debatten. Samtidig har der v{\ae}ret fokus p{\aa} folkeskolens evne til at l{\ae}re eleverne at t{\ae}nke kreativt og at oms{\ae}tte kreativiteten til innovation.Udover {\o}nsket om at bruge cyklen som afs{\ae}t for mere sundhed og innovationi folkeskolen er undervisningsforl{\o}bet derfor ogs{\aa} et konkret bud p{\aa}, hvordanfolkeskolen kan geares til at m{\o}de de udfordringer, reformdebatten har rejst.Grundid{\'e}en er netop, at eleverne gennem en kreativ opgave f{\aa}r sk{\ae}rpet deres evne til at oms{\ae}tte en id{\'e} til et produkt – nemlig en cykel, der ikke m{\aa} ligne en almindelig cykel. Det innovative element i projektet er s{\aa}ledes centralt samtidig med, at elevernes interesse for og lyst til at cykle vokser.Undervisningen er tilrettelagt ud fra det synspunkt, at man ikke kan v{\ae}re innovativ, hvis man ikke har f{\ae}rdigheder - i dette tilf{\ae}lde tekniske f{\ae}rdigheder. Eleverne l{\ae}rer helt enkelt om cykelmekanik, og de f{\aa}r den mest basale viden om, hvordan man vedligeholder en cykel. De l{\ae}rer ogs{\aa} at skille cykler ad og samle dem igen til anderledes cykelprodukter. Dermed besvarer projektet ogs{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvordan man kan {\o}ge elevernes tekniske interesse og deres interesse for erhvervsfaglige og tekniske uddannelser.Pilotprojektet viste, at det alene p{\aa} grund af lokaleforholdene er vanskeligtat have en hel {\aa}rgang 6. klasser til at bygge cykler. Projektugen er derfor blevudvidet med emnerne ”Cykel & Motion” og ”Cykel & Kost ”.",
    author = "Torben Rosen{\o}rn and Hartmann, {Lene Wagner} and Andersen, {Signe Jul}",
    year = "2013",
    month = "12",
    language = "Dansk",

    }

    Folkeskolen Cykler : Cykling gennem leg og læring - et innovations- og læringsprojekt i folkeskolen. / Rosenørn, Torben; Hartmann, Lene Wagner; Andersen, Signe Jul (Illustrator).

    2013. 220 p.

    Research output: Book/ReportReportCommunication

    TY - RPRT

    T1 - Folkeskolen Cykler

    T2 - Cykling gennem leg og læring - et innovations- og læringsprojekt i folkeskolen

    AU - Rosenørn, Torben

    AU - Hartmann, Lene Wagner

    A2 - Andersen, Signe Jul

    PY - 2013/12

    Y1 - 2013/12

    N2 - Projektet ”Cykling gennem leg og læring – et innovations- og læringsprojekt ifolkeskolen” er udviklet i 2012-2013 i et samarbejde mellem Furesø Kommune, Aalborg Universitet Campus Esbjerg, Cykelstalden.dk, Bicycle Innovation Lab og Leitra ApS. Vejdirektoratets Cykelpulje har ydet et væsentligt tilskud til projektet, og to skoler i Furesø Kommune har afprøvet konceptet i sommeren 2013.Den formelle beskrivelse af formålet med projektet er at ”udvikle et undervisningskoncept til folkeskolen, der fremmer cyklisme og værdsættelse af cyklismens positive konsekvenser, giver indsigt i cykelteknologi og fremmer evne til innovation”. Sagt på en anden måde: Projektet er resulteret i et bud på, hvordan folkeskolen kan udvikle fremtidens sunde cyklister, skabe innovative elever og give nogle af de mindst motiverede elever en oplevelse, der kan vække deres interesse for at lære.Udviklingen af undervisningsforløbet er tilfældigvis ramt lige ind i debatten om den nye folkeskolereform. Kernen i debatten har været ønsket om at løfte elevernes faglige niveau gennem mere undervisningstid. Også andre undervisningsformer og ønsket om ikke at tabe elever, især drenge, i undervisningssystemet har tegnet debatten. Samtidig har der været fokus på folkeskolens evne til at lære eleverne at tænke kreativt og at omsætte kreativiteten til innovation.Udover ønsket om at bruge cyklen som afsæt for mere sundhed og innovationi folkeskolen er undervisningsforløbet derfor også et konkret bud på, hvordanfolkeskolen kan geares til at møde de udfordringer, reformdebatten har rejst.Grundidéen er netop, at eleverne gennem en kreativ opgave får skærpet deres evne til at omsætte en idé til et produkt – nemlig en cykel, der ikke må ligne en almindelig cykel. Det innovative element i projektet er således centralt samtidig med, at elevernes interesse for og lyst til at cykle vokser.Undervisningen er tilrettelagt ud fra det synspunkt, at man ikke kan være innovativ, hvis man ikke har færdigheder - i dette tilfælde tekniske færdigheder. Eleverne lærer helt enkelt om cykelmekanik, og de får den mest basale viden om, hvordan man vedligeholder en cykel. De lærer også at skille cykler ad og samle dem igen til anderledes cykelprodukter. Dermed besvarer projektet også spørgsmålet om, hvordan man kan øge elevernes tekniske interesse og deres interesse for erhvervsfaglige og tekniske uddannelser.Pilotprojektet viste, at det alene på grund af lokaleforholdene er vanskeligtat have en hel årgang 6. klasser til at bygge cykler. Projektugen er derfor blevudvidet med emnerne ”Cykel & Motion” og ”Cykel & Kost ”.

    AB - Projektet ”Cykling gennem leg og læring – et innovations- og læringsprojekt ifolkeskolen” er udviklet i 2012-2013 i et samarbejde mellem Furesø Kommune, Aalborg Universitet Campus Esbjerg, Cykelstalden.dk, Bicycle Innovation Lab og Leitra ApS. Vejdirektoratets Cykelpulje har ydet et væsentligt tilskud til projektet, og to skoler i Furesø Kommune har afprøvet konceptet i sommeren 2013.Den formelle beskrivelse af formålet med projektet er at ”udvikle et undervisningskoncept til folkeskolen, der fremmer cyklisme og værdsættelse af cyklismens positive konsekvenser, giver indsigt i cykelteknologi og fremmer evne til innovation”. Sagt på en anden måde: Projektet er resulteret i et bud på, hvordan folkeskolen kan udvikle fremtidens sunde cyklister, skabe innovative elever og give nogle af de mindst motiverede elever en oplevelse, der kan vække deres interesse for at lære.Udviklingen af undervisningsforløbet er tilfældigvis ramt lige ind i debatten om den nye folkeskolereform. Kernen i debatten har været ønsket om at løfte elevernes faglige niveau gennem mere undervisningstid. Også andre undervisningsformer og ønsket om ikke at tabe elever, især drenge, i undervisningssystemet har tegnet debatten. Samtidig har der været fokus på folkeskolens evne til at lære eleverne at tænke kreativt og at omsætte kreativiteten til innovation.Udover ønsket om at bruge cyklen som afsæt for mere sundhed og innovationi folkeskolen er undervisningsforløbet derfor også et konkret bud på, hvordanfolkeskolen kan geares til at møde de udfordringer, reformdebatten har rejst.Grundidéen er netop, at eleverne gennem en kreativ opgave får skærpet deres evne til at omsætte en idé til et produkt – nemlig en cykel, der ikke må ligne en almindelig cykel. Det innovative element i projektet er således centralt samtidig med, at elevernes interesse for og lyst til at cykle vokser.Undervisningen er tilrettelagt ud fra det synspunkt, at man ikke kan være innovativ, hvis man ikke har færdigheder - i dette tilfælde tekniske færdigheder. Eleverne lærer helt enkelt om cykelmekanik, og de får den mest basale viden om, hvordan man vedligeholder en cykel. De lærer også at skille cykler ad og samle dem igen til anderledes cykelprodukter. Dermed besvarer projektet også spørgsmålet om, hvordan man kan øge elevernes tekniske interesse og deres interesse for erhvervsfaglige og tekniske uddannelser.Pilotprojektet viste, at det alene på grund af lokaleforholdene er vanskeligtat have en hel årgang 6. klasser til at bygge cykler. Projektugen er derfor blevudvidet med emnerne ”Cykel & Motion” og ”Cykel & Kost ”.

    M3 - Rapport

    BT - Folkeskolen Cykler

    ER -