@book{18c1c040165e11dca5a4000ea68e967b,
title = "Folkeskolens udeanl{\ae}g: Otte eksempler",
abstract = "Der tegner sig et noget broget billede af udearealerne p{\aa} landets 1.600 folkeskoler. Det er kun et f{\aa}tal af de 600.000 skoleb{\o}rn, der bliver stimuleret til et aktivt og inspirerende udend{\o}rsliv i og mellem timerne. I bogen karakteriseres et godt udeanl{\ae}g ved, at der er et bredt udbud af lege- og opholdsmuligheder for alle aldersgrupper og for begge k{\o}n, og til b{\aa}de stille og mere vilde aktiviteter, s{\aa} de forskellige lege kan foreg{\aa} samtidigt uden konflikter. Skoleanl{\ae}gget skal desuden indeholde tilbud til undervisningen i andet og mere end idr{\ae}t, og det skal v{\ae}re til r{\aa}dighed for lokalsamfundet efter skoletid. Endelig skal der v{\ae}re en vedligeholdelsesindsats, der sikrer, at anl{\ae}gget ikke slides ned, selv om det bliver brugt meget. Det er de enkelte skolers forst{\aa}else for og vilje til at berige b{\o}rnenes leg og l{\ae}ring, der spiller en afg{\o}rende rolle for, om udearealerne er udnyttet, s{\aa} de fungerer optimalt i skolens dagligdag. Bogen repr{\ae}senterer otte udeanl{\ae}g, der hver p{\aa} sin m{\aa}de udm{\ae}rker sig med gode kvaliteter. Selv om der skulle bes{\o}ges 300 skoler for at finde de otte eksempler, ser forfatterne en tendens til, at interessen for at g{\o}re skolernes udearealer mere brugbare vokser. Det er h{\aa}bet med denne bog, at de otte anl{\ae}g kan v{\ae}re inspiration for skolerne - og kommunerne - til at komme i gang med at udnytte de brugte muligheder udenfor.",
keywords = "udearealer, skoler, n{\ae}rmilj{\o}anl{\ae}g, leg, l{\ae}ring, byggesektor, byggeadministration, open areas, schools, play, learning, building sector, building administration",
author = "Benny Schytte",
year = "2006",
language = "Dansk",
isbn = "87-563-1285-7",
series = "SBi 2006",
number = "15",
publisher = "SBI forlag",
}