Folkeskolens udeanlæg: Otte eksempler

Benny Schytte

    Research output: Book/ReportBookResearch

    Abstract

    Der tegner sig et noget broget billede af udearealerne på landets 1.600 folkeskoler. Det er kun et fåtal af de 600.000 skolebørn, der bliver stimuleret til et aktivt og inspirerende udendørsliv i og mellem timerne. I bogen karakteriseres et godt udeanlæg ved, at der er et bredt udbud af lege- og opholdsmuligheder for alle aldersgrupper og for begge køn, og til både stille og mere vilde aktiviteter, så de forskellige lege kan foregå samtidigt uden konflikter. Skoleanlægget skal desuden indeholde tilbud til undervisningen i andet og mere end idræt, og det skal være til rådighed for lokalsamfundet efter skoletid. Endelig skal der være en vedligeholdelsesindsats, der sikrer, at anlægget ikke slides ned, selv om det bliver brugt meget. Det er de enkelte skolers forståelse for og vilje til at berige børnenes leg og læring, der spiller en afgørende rolle for, om udearealerne er udnyttet, så de fungerer optimalt i skolens dagligdag. Bogen repræsenterer otte udeanlæg, der hver på sin måde udmærker sig med gode kvaliteter. Selv om der skulle besøges 300 skoler for at finde de otte eksempler, ser forfatterne en tendens til, at interessen for at gøre skolernes udearealer mere brugbare vokser. Det er håbet med denne bog, at de otte anlæg kan være inspiration for skolerne - og kommunerne - til at komme i gang med at udnytte de brugte muligheder udenfor.
    Original languageDanish
    Place of PublicationHørsholm
    PublisherSBI forlag
    Number of pages104
    ISBN (Print)87-563-1285-7
    Publication statusPublished - 2006
    SeriesSBi 2006
    Number15

    Keywords

    • open areas
    • schools
    • play
    • learning
    • building sector
    • building administration

    Cite this