Projects per year
Abstract
Selvom unge insisterer på, at uddannelsesvalget er deres, spiller forældrene en central rolle i at støtte og vejlede i relation til de unges videre færd efter grundskolen. Alle forældre på tværs af sociale klasser er optagede af, at deres børn får en god uddannelse, og de vil gerne hjælpe og støtte dem i uddannelsesvalget. Mange forældre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om uddannelse. Der er således i Danmark et markant gab mellem forældres interesse i at tale med deres børn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og forældrenes mulighed for at støtte, guide og udfordre deres børn afhænger i høj grad samtidig af forældrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel sætter vi spot på forældres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger på en række udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af forældre i vejledningen.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 1 |
Journal | Praksis+perspektiv |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 8-17 |
Number of pages | 9 |
Publication status | Published - 29 Oct 2018 |
Projects
- 1 Finished
-
File
Research output
- 2 Report
-
Evaluering af Brug For Alle Unges vejledningsindsats 2016-2018
Pless, M. & Görlich, A., 30 Dec 2018, Center for Ungdomsforskning. 80 p.Research output: Book/Report › Report › Research
Open AccessFile -
Brug For Alle Unge: Midtvejsevaluering af vejledningsindsats på 24 UU-centre
Pless, M. & Görlich, A., 1 Nov 2017, Center for Ungdomsforskning. 31 p.Research output: Book/Report › Report › Research
Open AccessFile