Forældres betydning for unges uddannelsesvalg og inddragelse i vejledningen

Mette Pless, Tilde Mette Juul

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    436 Downloads (Pure)

    Abstract

    Selvom unge insisterer på, at uddannelsesvalget er deres, spiller forældrene en central rolle i at støtte og vejlede i relation til de unges videre færd efter grundskolen. Alle forældre på tværs af sociale klasser er optagede af, at deres børn får en god uddannelse, og de vil gerne hjælpe og støtte dem i uddannelsesvalget. Mange forældre mangler dog overblik over de forskellige ungdomsuddannelser og er i tvivl om, hvordan de taler med deres børn om uddannelse. Der er således i Danmark et markant gab mellem forældres interesse i at tale med deres børn, og deres konkrete viden om muligheder i uddannelsessystemet. Og forældrenes mulighed for at støtte, guide og udfordre deres børn afhænger i høj grad samtidig af forældrenes egne erfaringer med uddannelse. I denne artikel sætter vi spot på forældres betydning i relation til unges uddannelsesvalg og peger på en række udfordringer og muligheder i relation til inddragelse af forældre i vejledningen.
    Original languageDanish
    Article number1
    JournalPraksis+perspektiv
    Issue number3
    Pages (from-to)8-17
    Number of pages9
    Publication statusPublished - 29 Oct 2018

    Cite this