Formalisering af professionspædagogiske praksisformer i praktikuddannelse

En undersøgelse af den kliniske vejleders undervisningspraksis i den praktiske del af sygeplejerskeuddannelsen

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

5146 Downloads (Pure)

Abstract

Afhandlingen undersøger, hvordan den kliniske vejleders undervisningspraksis får udtryk i praktikuddannelse, og hvilken funktion et øget fokus på praktikuddannelse i uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje har. Gennem en Bourdieu-inspireret analyseramme og perspektiver hentet fra Abbotts teori om professionssystemer, og gennem etnografisk inspirerede observationsstudier, interviews og samtaler og diverse tekstmateriale undersøges, hvordan undervisning markeres af fagets legitime formidlere, de kliniske vejledere, på to forskellige hospitalsafsnit. Fire kliniske vejledere følges, to erfarne og to sygeplejersker både før, under og efter de har gennemgået deres kliniske vejlederuddannelse.
Original languageDanish
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi
Number of pages277
ISBN (Print)9879741543845
ISBN (Electronic)9879741543852
Publication statusPublished - Dec 2011

Cite this

@phdthesis{3fa5ff3e5fb047c6b611529cb7793a1e,
title = "Formalisering af professionsp{\ae}dagogiske praksisformer i praktikuddannelse: En unders{\o}gelse af den kliniske vejleders undervisningspraksis i den praktiske del af sygeplejerskeuddannelsen",
abstract = "Afhandlingen unders{\o}ger, hvordan den kliniske vejleders undervisningspraksis f{\aa}r udtryk i praktikuddannelse, og hvilken funktion et {\o}get fokus p{\aa} praktikuddannelse i uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje har. Gennem en Bourdieu-inspireret analyseramme og perspektiver hentet fra Abbotts teori om professionssystemer, og gennem etnografisk inspirerede observationsstudier, interviews og samtaler og diverse tekstmateriale unders{\o}ges, hvordan undervisning markeres af fagets legitime formidlere, de kliniske vejledere, p{\aa} to forskellige hospitalsafsnit. Fire kliniske vejledere f{\o}lges, to erfarne og to sygeplejersker b{\aa}de f{\o}r, under og efter de har gennemg{\aa}et deres kliniske vejlederuddannelse.",
author = "Karin H{\o}jbjerg",
year = "2011",
month = "12",
language = "Dansk",
isbn = "9879741543845",
publisher = "Aalborg Universitet. Institut for L{\ae}ring og Filosofi",

}

Formalisering af professionspædagogiske praksisformer i praktikuddannelse : En undersøgelse af den kliniske vejleders undervisningspraksis i den praktiske del af sygeplejerskeuddannelsen. / Højbjerg, Karin.

Aalborg : Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi, 2011. 277 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

TY - BOOK

T1 - Formalisering af professionspædagogiske praksisformer i praktikuddannelse

T2 - En undersøgelse af den kliniske vejleders undervisningspraksis i den praktiske del af sygeplejerskeuddannelsen

AU - Højbjerg, Karin

PY - 2011/12

Y1 - 2011/12

N2 - Afhandlingen undersøger, hvordan den kliniske vejleders undervisningspraksis får udtryk i praktikuddannelse, og hvilken funktion et øget fokus på praktikuddannelse i uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje har. Gennem en Bourdieu-inspireret analyseramme og perspektiver hentet fra Abbotts teori om professionssystemer, og gennem etnografisk inspirerede observationsstudier, interviews og samtaler og diverse tekstmateriale undersøges, hvordan undervisning markeres af fagets legitime formidlere, de kliniske vejledere, på to forskellige hospitalsafsnit. Fire kliniske vejledere følges, to erfarne og to sygeplejersker både før, under og efter de har gennemgået deres kliniske vejlederuddannelse.

AB - Afhandlingen undersøger, hvordan den kliniske vejleders undervisningspraksis får udtryk i praktikuddannelse, og hvilken funktion et øget fokus på praktikuddannelse i uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje har. Gennem en Bourdieu-inspireret analyseramme og perspektiver hentet fra Abbotts teori om professionssystemer, og gennem etnografisk inspirerede observationsstudier, interviews og samtaler og diverse tekstmateriale undersøges, hvordan undervisning markeres af fagets legitime formidlere, de kliniske vejledere, på to forskellige hospitalsafsnit. Fire kliniske vejledere følges, to erfarne og to sygeplejersker både før, under og efter de har gennemgået deres kliniske vejlederuddannelse.

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 9879741543845

BT - Formalisering af professionspædagogiske praksisformer i praktikuddannelse

PB - Aalborg Universitet. Institut for Læring og Filosofi

CY - Aalborg

ER -