Abstract
I dette kapitel giver vi anbefalinger til, hvordan man kan formidle resultaterne af kvalitativ forskning. Kapitlet er skrevet ud fra den grundbetragtning, at formidling må betragtes som en væsentlig del af den kvalitative forskningsproces. Formidlingen er et aspekt af processen, som man må overveje allerede i forskningens indledende faser. Dertil kommer, at de fleste forskere i dag vedkender sig, at spørgsmålet om, hvordan vi vælger at formidle, og hvem vi formidler til, i sig selv er med til at konstituere forskningens genstand og resultater. Gennem de litterære og retoriske strukturer, som forskere betjener sig af, skabes et bestemt billede af verden (Richardson, 1990). Det gælder, hvad enten vi med neutral forskerstemme vælger at gengive billeder af blodgennemstrømningen i bestemte dele af hjernen eller vælger at fortælle historier om de mennesker, vi har levet sammen med som feltforskere. I al forskning er formidlingen konstituerende for og fungerer som legitimation for resultaterne, mens der naturligvis er uenighed om, i hvilken grad dette gør sig gældende. Lyotard (1996) radikaliserer spørgsmålet om formidling ved at hævde, at forskning i sig selv er båret af et metanarrativ om videnskab som led i forbedring af menneskers levevilkår. Selve forskningen er uundgåeligt formidlet af kulturelle idealer om viden og dens nytte.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Kvalitative metoder : En grundbog |
Editors | Svend Brinkmann, Lene Tanggaard |
Place of Publication | København |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 2020 |
Edition | 3. |
Pages | 671-691 |
Chapter | 27 |
ISBN (Print) | 9788741277264 |
ISBN (Electronic) | 9788741279930 |
Publication status | Published - 2020 |