Abstract
Den 1. januar 2014 træder Kontanthjælpsreformen i kraft. Reformen indeholder som noget helt nyt offentligretlig forsørgelsespligt mellem samlevende. Som begrundelse for at kræve, at mennesker, der ikke er gift, skal forsørge hinanden, anfører Beskæftigelsesministeren, at forskellen mellem papirløst samlevende og gifte par er »kunstig«. Der er med gældende lov tale om en ubegrundet forskelsbehandling mellem gifte og ikke-gifte, når det drejer sig om kontanthjælp.
Aktivlovens nye regler om gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende føjer sig ind i en række lovændringer på det sociale område, hvor samliv har fået betydning for retten til offentlige ydelser.
I artiklen redegøres for denne udvikling og for de retssikkerhedsproblemer, der følger i kølvandet på forskellige uklare begreber som ”samliv”, ”ægteskabslignende forhold” og ”reelt enlig” og nu det nye samlivsbegreb i aktivloven.
Aktivlovens nye regler om gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende føjer sig ind i en række lovændringer på det sociale område, hvor samliv har fået betydning for retten til offentlige ydelser.
I artiklen redegøres for denne udvikling og for de retssikkerhedsproblemer, der følger i kølvandet på forskellige uklare begreber som ”samliv”, ”ægteskabslignende forhold” og ”reelt enlig” og nu det nye samlivsbegreb i aktivloven.
Original language | Danish |
---|---|
Article number | 1 |
Journal | Social Politik |
Volume | 2013 |
Issue number | 6 |
Pages (from-to) | 5-12 |
Number of pages | 8 |
ISSN | 0905-8176 |
Publication status | Published - Dec 2013 |