Forskønnede centrale bygader: Den sikkerhedsmæssige effekt

Peter Hvid Nielsen, Harry Lahrmann

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearch

152 Downloads (Pure)

Abstract

Det er igennem en traditionel før/efter evaluering af uheldsforekomsten undersøgt om forskønnelsen af centrale bygader har en sikkerhedsmæssig effekt. Der er ikke tidligere udarbejdet større evalueringeraf denne type ombygning, hvorfor evalueringen bidrager med ny viden. Der er tale om centrale bygader, hvor vejudformningen er ændret med forskellige visuelle virkemidler, som f.eks. beplantning og nye belægningsmaterialer. Evalueringen korrigerer uheldsdataene fra VIS-databasen for indflydelse fra den generelle uheldsudvikling og ændringer i trafikken. Resultatet af evalueringen er at forskønnelserne medfører en stigning på 14 % i den samlede uheldsforekomst. Stigningen er imidlertid ikke statistisk signifikant. Der er endvidere foretaget store korrektioner af et begrænset antal uheld, hvorfor det ikke er muligt at konkludere på evalueringen. Det vurderes at trafiksikkerheden overordnet set ikke er påvirket i positiv eller negativ retning. Derfor kan forskønnelsen af de centrale bygader ikke anbefales som en  trafiksikkerhedsfremmende foranstaltning. De centrale bygader kan imidlertid stadig ombygges når gademiljøets visuelle udtryk ønskes forbedret.

Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages9
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2008
EventTrafikdage på Aalborg Universitet - Aalborg, Denmark
Duration: 25 Aug 200826 Aug 2008

Conference

ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet
CountryDenmark
CityAalborg
Period25/08/200826/08/2008

Cite this

@inproceedings{56eba5707e4511dd8b88000ea68e967b,
title = "Forsk{\o}nnede centrale bygader: Den sikkerhedsm{\ae}ssige effekt",
abstract = "Det er igennem en traditionel f{\o}r/efter evaluering af uheldsforekomsten unders{\o}gt om forsk{\o}nnelsen af centrale bygader har en sikkerhedsm{\ae}ssig effekt. Der er ikke tidligere udarbejdet st{\o}rre evalueringeraf denne type ombygning, hvorfor evalueringen bidrager med ny viden. Der er tale om centrale bygader, hvor vejudformningen er {\ae}ndret med forskellige visuelle virkemidler, som f.eks. beplantning og nye bel{\ae}gningsmaterialer. Evalueringen korrigerer uheldsdataene fra VIS-databasen for indflydelse fra den generelle uheldsudvikling og {\ae}ndringer i trafikken. Resultatet af evalueringen er at forsk{\o}nnelserne medf{\o}rer en stigning p{\aa} 14 {\%} i den samlede uheldsforekomst. Stigningen er imidlertid ikke statistisk signifikant. Der er endvidere foretaget store korrektioner af et begr{\ae}nset antal uheld, hvorfor det ikke er muligt at konkludere p{\aa} evalueringen. Det vurderes at trafiksikkerheden overordnet set ikke er p{\aa}virket i positiv eller negativ retning. Derfor kan forsk{\o}nnelsen af de centrale bygader ikke anbefales som en  trafiksikkerhedsfremmende foranstaltning. De centrale bygader kan imidlertid stadig ombygges n{\aa}r gademilj{\o}ets visuelle udtryk {\o}nskes forbedret.",
author = "{Hvid Nielsen}, Peter and Harry Lahrmann",
year = "2008",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Forskønnede centrale bygader : Den sikkerhedsmæssige effekt. / Hvid Nielsen, Peter; Lahrmann, Harry.

In: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 2008.

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearch

TY - GEN

T1 - Forskønnede centrale bygader

T2 - Den sikkerhedsmæssige effekt

AU - Hvid Nielsen, Peter

AU - Lahrmann, Harry

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Det er igennem en traditionel før/efter evaluering af uheldsforekomsten undersøgt om forskønnelsen af centrale bygader har en sikkerhedsmæssig effekt. Der er ikke tidligere udarbejdet større evalueringeraf denne type ombygning, hvorfor evalueringen bidrager med ny viden. Der er tale om centrale bygader, hvor vejudformningen er ændret med forskellige visuelle virkemidler, som f.eks. beplantning og nye belægningsmaterialer. Evalueringen korrigerer uheldsdataene fra VIS-databasen for indflydelse fra den generelle uheldsudvikling og ændringer i trafikken. Resultatet af evalueringen er at forskønnelserne medfører en stigning på 14 % i den samlede uheldsforekomst. Stigningen er imidlertid ikke statistisk signifikant. Der er endvidere foretaget store korrektioner af et begrænset antal uheld, hvorfor det ikke er muligt at konkludere på evalueringen. Det vurderes at trafiksikkerheden overordnet set ikke er påvirket i positiv eller negativ retning. Derfor kan forskønnelsen af de centrale bygader ikke anbefales som en  trafiksikkerhedsfremmende foranstaltning. De centrale bygader kan imidlertid stadig ombygges når gademiljøets visuelle udtryk ønskes forbedret.

AB - Det er igennem en traditionel før/efter evaluering af uheldsforekomsten undersøgt om forskønnelsen af centrale bygader har en sikkerhedsmæssig effekt. Der er ikke tidligere udarbejdet større evalueringeraf denne type ombygning, hvorfor evalueringen bidrager med ny viden. Der er tale om centrale bygader, hvor vejudformningen er ændret med forskellige visuelle virkemidler, som f.eks. beplantning og nye belægningsmaterialer. Evalueringen korrigerer uheldsdataene fra VIS-databasen for indflydelse fra den generelle uheldsudvikling og ændringer i trafikken. Resultatet af evalueringen er at forskønnelserne medfører en stigning på 14 % i den samlede uheldsforekomst. Stigningen er imidlertid ikke statistisk signifikant. Der er endvidere foretaget store korrektioner af et begrænset antal uheld, hvorfor det ikke er muligt at konkludere på evalueringen. Det vurderes at trafiksikkerheden overordnet set ikke er påvirket i positiv eller negativ retning. Derfor kan forskønnelsen af de centrale bygader ikke anbefales som en  trafiksikkerhedsfremmende foranstaltning. De centrale bygader kan imidlertid stadig ombygges når gademiljøets visuelle udtryk ønskes forbedret.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -