Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser på baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingArticle in proceedingResearch

Abstract

Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser og erfaringer på baggrund af nyt et-semesters oversigtskursus Anders Bonde Fra og med september 2005 har man på musikuddannelsen ved Aalborg Universitet, som led i implementeringen af en ny tofaglig bachelorstruktur, udviklet et nyt musikhistorisk oversigtskursus til første semester. Kursets sigte er at give de studerende overblik over den vestlige verdens kunst- og populærmusik fra middelalder til nutid, dvs. en basisviden, der kan kvalificere senere individuelle valg af problemorienterede emnestudier. Dermed forlades den gamle rammestyrede model med periodeopdelte musikhistoriske og analytiske integrationskurser over 4-5 semestre til fordel for en friere struktur, hvor etsemesterkurset figurerer som eneste faste selvstændige musikhistorieundervisning. Oversigtskurset evalueres ved en skriftlig tretimersprøve, hvor der på baggrund af 5-8 musikeksempler spørges ind til mulig genre, stilstrømning, tilblivelsestidsrum, tilblivelsessted og ophavsmand (m/k). Tilrettelæggelsen og søsætningen af kurset har været vanskelig pga. af den hidtil ultrakorte og navnlig uprøvede forløbsramme, der er stillet til rådighed (3 måneder), hvilket uvilkårligt har måttet resultere i en masse svære stofmæssige fravalg. Dertil har beslutningen om det faglige indhold og fagdidaktiske grundlag (indgået i kompromis mellem kursets undervisere) udmøntet sig i dispositioner, der i nogen grad har været årsag til kritik blandt studerende, som har fundet forholdet mellem kursets målsætning og undervisningens form og indhold skævt. Selv om den skriftlige eksamen i januar 2006 viste et generelt tilfredsstillende resultat, fremstår flere problemer som uløste. På baggrund af en nærmere redegørelse for kursets tilblivelse og struktur diskuteres i nærværende indlæg to problemstillinger, der relaterer til musikhistoriedisciplinen generelt og ikke nævnte oversigtskursus specifikt: 1) Forelæsningsbaseret formidling og problembaseret læring og 2) Stilhistorie og socialhistorie.
Original languageDanish
Title of host publicationMusikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab : Symposium arrangeret af Dansk Selskab for Musikforskning
EditorsAnne Ørbæk Jensen
Number of pages14
PublisherDansk Selskab for Musikforskning
Publication date2006
Publication statusPublished - 2006
EventMusikhistoriske Udfordringer for Dansk Musikvdenskab - København, Denmark
Duration: 29 Apr 200629 Apr 2006
Conference number: 3

Conference

ConferenceMusikhistoriske Udfordringer for Dansk Musikvdenskab
Number3
CountryDenmark
CityKøbenhavn
Period29/04/200629/04/2006

Cite this

Bonde, A. (2006). Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser på baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus. In A. Ø. Jensen (Ed.), Musikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab: Symposium arrangeret af Dansk Selskab for Musikforskning Dansk Selskab for Musikforskning.
Bonde, Anders. / Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser på baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus. Musikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab: Symposium arrangeret af Dansk Selskab for Musikforskning. editor / Anne Ørbæk Jensen. Dansk Selskab for Musikforskning, 2006.
@inproceedings{23930800afc811db8b72000ea68e967b,
title = "Fra Bach til Beatles p{\aa} tre m{\aa}neder!: Didaktiske overvejelser p{\aa} baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus",
abstract = "Fra Bach til Beatles p{\aa} tre m{\aa}neder! Didaktiske overvejelser og erfaringer p{\aa} baggrund af nyt et-semesters oversigtskursus Anders Bonde Fra og med september 2005 har man p{\aa} musikuddannelsen ved Aalborg Universitet, som led i implementeringen af en ny tofaglig bachelorstruktur, udviklet et nyt musikhistorisk oversigtskursus til f{\o}rste semester. Kursets sigte er at give de studerende overblik over den vestlige verdens kunst- og popul{\ae}rmusik fra middelalder til nutid, dvs. en basisviden, der kan kvalificere senere individuelle valg af problemorienterede emnestudier. Dermed forlades den gamle rammestyrede model med periodeopdelte musikhistoriske og analytiske integrationskurser over 4-5 semestre til fordel for en friere struktur, hvor etsemesterkurset figurerer som eneste faste selvst{\ae}ndige musikhistorieundervisning. Oversigtskurset evalueres ved en skriftlig tretimerspr{\o}ve, hvor der p{\aa} baggrund af 5-8 musikeksempler sp{\o}rges ind til mulig genre, stilstr{\o}mning, tilblivelsestidsrum, tilblivelsessted og ophavsmand (m/k). Tilrettel{\ae}ggelsen og s{\o}s{\ae}tningen af kurset har v{\ae}ret vanskelig pga. af den hidtil ultrakorte og navnlig upr{\o}vede forl{\o}bsramme, der er stillet til r{\aa}dighed (3 m{\aa}neder), hvilket uvilk{\aa}rligt har m{\aa}ttet resultere i en masse sv{\ae}re stofm{\ae}ssige fravalg. Dertil har beslutningen om det faglige indhold og fagdidaktiske grundlag (indg{\aa}et i kompromis mellem kursets undervisere) udm{\o}ntet sig i dispositioner, der i nogen grad har v{\ae}ret {\aa}rsag til kritik blandt studerende, som har fundet forholdet mellem kursets m{\aa}ls{\ae}tning og undervisningens form og indhold sk{\ae}vt. Selv om den skriftlige eksamen i januar 2006 viste et generelt tilfredsstillende resultat, fremst{\aa}r flere problemer som ul{\o}ste. P{\aa} baggrund af en n{\ae}rmere redeg{\o}relse for kursets tilblivelse og struktur diskuteres i n{\ae}rv{\ae}rende indl{\ae}g to problemstillinger, der relaterer til musikhistoriedisciplinen generelt og ikke n{\ae}vnte oversigtskursus specifikt: 1) Forel{\ae}sningsbaseret formidling og problembaseret l{\ae}ring og 2) Stilhistorie og socialhistorie.",
author = "Anders Bonde",
year = "2006",
language = "Dansk",
editor = "Jensen, {Anne {\O}rb{\ae}k}",
booktitle = "Musikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab",
publisher = "Dansk Selskab for Musikforskning",

}

Bonde, A 2006, Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser på baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus. in AØ Jensen (ed.), Musikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab: Symposium arrangeret af Dansk Selskab for Musikforskning. Dansk Selskab for Musikforskning, Musikhistoriske Udfordringer for Dansk Musikvdenskab, København, Denmark, 29/04/2006.

Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser på baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus. / Bonde, Anders.

Musikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab: Symposium arrangeret af Dansk Selskab for Musikforskning. ed. / Anne Ørbæk Jensen. Dansk Selskab for Musikforskning, 2006.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingArticle in proceedingResearch

TY - GEN

T1 - Fra Bach til Beatles på tre måneder!

T2 - Didaktiske overvejelser på baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus

AU - Bonde, Anders

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser og erfaringer på baggrund af nyt et-semesters oversigtskursus Anders Bonde Fra og med september 2005 har man på musikuddannelsen ved Aalborg Universitet, som led i implementeringen af en ny tofaglig bachelorstruktur, udviklet et nyt musikhistorisk oversigtskursus til første semester. Kursets sigte er at give de studerende overblik over den vestlige verdens kunst- og populærmusik fra middelalder til nutid, dvs. en basisviden, der kan kvalificere senere individuelle valg af problemorienterede emnestudier. Dermed forlades den gamle rammestyrede model med periodeopdelte musikhistoriske og analytiske integrationskurser over 4-5 semestre til fordel for en friere struktur, hvor etsemesterkurset figurerer som eneste faste selvstændige musikhistorieundervisning. Oversigtskurset evalueres ved en skriftlig tretimersprøve, hvor der på baggrund af 5-8 musikeksempler spørges ind til mulig genre, stilstrømning, tilblivelsestidsrum, tilblivelsessted og ophavsmand (m/k). Tilrettelæggelsen og søsætningen af kurset har været vanskelig pga. af den hidtil ultrakorte og navnlig uprøvede forløbsramme, der er stillet til rådighed (3 måneder), hvilket uvilkårligt har måttet resultere i en masse svære stofmæssige fravalg. Dertil har beslutningen om det faglige indhold og fagdidaktiske grundlag (indgået i kompromis mellem kursets undervisere) udmøntet sig i dispositioner, der i nogen grad har været årsag til kritik blandt studerende, som har fundet forholdet mellem kursets målsætning og undervisningens form og indhold skævt. Selv om den skriftlige eksamen i januar 2006 viste et generelt tilfredsstillende resultat, fremstår flere problemer som uløste. På baggrund af en nærmere redegørelse for kursets tilblivelse og struktur diskuteres i nærværende indlæg to problemstillinger, der relaterer til musikhistoriedisciplinen generelt og ikke nævnte oversigtskursus specifikt: 1) Forelæsningsbaseret formidling og problembaseret læring og 2) Stilhistorie og socialhistorie.

AB - Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser og erfaringer på baggrund af nyt et-semesters oversigtskursus Anders Bonde Fra og med september 2005 har man på musikuddannelsen ved Aalborg Universitet, som led i implementeringen af en ny tofaglig bachelorstruktur, udviklet et nyt musikhistorisk oversigtskursus til første semester. Kursets sigte er at give de studerende overblik over den vestlige verdens kunst- og populærmusik fra middelalder til nutid, dvs. en basisviden, der kan kvalificere senere individuelle valg af problemorienterede emnestudier. Dermed forlades den gamle rammestyrede model med periodeopdelte musikhistoriske og analytiske integrationskurser over 4-5 semestre til fordel for en friere struktur, hvor etsemesterkurset figurerer som eneste faste selvstændige musikhistorieundervisning. Oversigtskurset evalueres ved en skriftlig tretimersprøve, hvor der på baggrund af 5-8 musikeksempler spørges ind til mulig genre, stilstrømning, tilblivelsestidsrum, tilblivelsessted og ophavsmand (m/k). Tilrettelæggelsen og søsætningen af kurset har været vanskelig pga. af den hidtil ultrakorte og navnlig uprøvede forløbsramme, der er stillet til rådighed (3 måneder), hvilket uvilkårligt har måttet resultere i en masse svære stofmæssige fravalg. Dertil har beslutningen om det faglige indhold og fagdidaktiske grundlag (indgået i kompromis mellem kursets undervisere) udmøntet sig i dispositioner, der i nogen grad har været årsag til kritik blandt studerende, som har fundet forholdet mellem kursets målsætning og undervisningens form og indhold skævt. Selv om den skriftlige eksamen i januar 2006 viste et generelt tilfredsstillende resultat, fremstår flere problemer som uløste. På baggrund af en nærmere redegørelse for kursets tilblivelse og struktur diskuteres i nærværende indlæg to problemstillinger, der relaterer til musikhistoriedisciplinen generelt og ikke nævnte oversigtskursus specifikt: 1) Forelæsningsbaseret formidling og problembaseret læring og 2) Stilhistorie og socialhistorie.

M3 - Konferenceartikel i proceeding

BT - Musikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab

A2 - Jensen, Anne Ørbæk

PB - Dansk Selskab for Musikforskning

ER -

Bonde A. Fra Bach til Beatles på tre måneder! Didaktiske overvejelser på baggrund af nyt musikhistorieoversigtskursus. In Jensen AØ, editor, Musikhistoriske udfordringer for dansk musikvidenskab: Symposium arrangeret af Dansk Selskab for Musikforskning. Dansk Selskab for Musikforskning. 2006