Fra indtryk til aftryk: Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design

Klaus Madsen (Editor)

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

I en tid med øgede krav om dokumenteret læring og øget krav til akkreditering af uddannelsen på basis af forskning, er det en skam at studierejsers mange registreringer og erfaringer ikke i højere grad udnyttes til formidling af den nyeste viden og underbygning af forskningsresultater. Feltundersøgelsesinstrukser til registrering indenfor arkitektur og design, som vi er i gang med at udvikle specificerer et didaktisk gerb, strukturer det indsamlede materiale og knytter registrereinger til metodeafprøvning. Endvidere lægger instrukserne op til reflektion eller analyse samt formidling af observationerne. Feltundersøgelsesinstrukserne er udformet, således at de kan behandle aktuelle faglige problematikker og hermed bidrage til at indsamle en nyeste viden. Det er målet at formidlingen af denne viden og de opnåede erfaringer kan blive af en sådan kvalitet at professionelle vil kunne have nytte af registrering i forbindelse med opstart af projekter på rejselokaliteten. Rejserapporterne kan hermed udgøre et grundlag for sponsorstøtte. Nærværende undersøgelse ser på mulighederne i studierejserne, både som et didaktisk redskab og et redskab til vidensindsamling. I forbindelse med afprøvningen af feltundersøgelsesinstrukserne er nogle identificeret som velegnede til gennemførelse af registreringer i forbindelse med studierejserne og nogle der ikke er.
Original languageDanish
Place of PublicationAalborg
PublisherInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
Number of pages6
Publication statusPublished - 2010
EventStudierejsen Berlin 2009 - Berlin, Germany
Duration: 26 Oct 200931 Oct 2009
SeriesDepartmental Working Paper Series
Volume36
ISSN1603-6204

Conference

ConferenceStudierejsen Berlin 2009
Country/TerritoryGermany
CityBerlin
Period26/10/200931/10/2009

Cite this