Fra indtryk til aftryk: Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design

Klaus Madsen (Editor)

Research output: Book/ReportReportResearch

Abstract

I en tid med øgede krav om dokumenteret læring og øget krav til akkreditering af uddannelsen på basis af forskning, er det en skam at studierejsers mange registreringer og erfaringer ikke i højere grad udnyttes til formidling af den nyeste viden og underbygning af forskningsresultater. Feltundersøgelsesinstrukser til registrering indenfor arkitektur og design, som vi er i gang med at udvikle specificerer et didaktisk gerb, strukturer det indsamlede materiale og knytter registrereinger til metodeafprøvning. Endvidere lægger instrukserne op til reflektion eller analyse samt formidling af observationerne. Feltundersøgelsesinstrukserne er udformet, således at de kan behandle aktuelle faglige problematikker og hermed bidrage til at indsamle en nyeste viden. Det er målet at formidlingen af denne viden og de opnåede erfaringer kan blive af en sådan kvalitet at professionelle vil kunne have nytte af registrering i forbindelse med opstart af projekter på rejselokaliteten. Rejserapporterne kan hermed udgøre et grundlag for sponsorstøtte. Nærværende undersøgelse ser på mulighederne i studierejserne, både som et didaktisk redskab og et redskab til vidensindsamling. I forbindelse med afprøvningen af feltundersøgelsesinstrukserne er nogle identificeret som velegnede til gennemførelse af registreringer i forbindelse med studierejserne og nogle der ikke er.
Original languageDanish
Place of PublicationAalborg
PublisherInstitut for Arkitektur og Medieteknologi
Number of pages6
Publication statusPublished - 2010
EventStudierejsen Berlin 2009 - Berlin, Germany
Duration: 26 Oct 200931 Oct 2009
SeriesDepartmental Working Paper Series
Volume36
ISSN1603-6204

Conference

ConferenceStudierejsen Berlin 2009
CountryGermany
CityBerlin
Period26/10/200931/10/2009

Cite this

Madsen, K. (Ed.) (2010). Fra indtryk til aftryk: Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design. Aalborg: Institut for Arkitektur og Medieteknologi. Departmental Working Paper Series, Vol.. 36
Madsen, Klaus (Editor). / Fra indtryk til aftryk : Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design. Aalborg : Institut for Arkitektur og Medieteknologi, 2010. 6 p. (Departmental Working Paper Series, Vol. 36).
@book{2bb9fddb16be4c4289338702fda95b03,
title = "Fra indtryk til aftryk: Studierejsen - et middel til l{\ae}ring og forskning i arkitektur og design",
abstract = "I en tid med {\o}gede krav om dokumenteret l{\ae}ring og {\o}get krav til akkreditering af uddannelsen p{\aa} basis af forskning, er det en skam at studierejsers mange registreringer og erfaringer ikke i h{\o}jere grad udnyttes til formidling af den nyeste viden og underbygning af forskningsresultater. Feltunders{\o}gelsesinstrukser til registrering indenfor arkitektur og design, som vi er i gang med at udvikle specificerer et didaktisk gerb, strukturer det indsamlede materiale og knytter registrereinger til metodeafpr{\o}vning. Endvidere l{\ae}gger instrukserne op til reflektion eller analyse samt formidling af observationerne. Feltunders{\o}gelsesinstrukserne er udformet, s{\aa}ledes at de kan behandle aktuelle faglige problematikker og hermed bidrage til at indsamle en nyeste viden. Det er m{\aa}let at formidlingen af denne viden og de opn{\aa}ede erfaringer kan blive af en s{\aa}dan kvalitet at professionelle vil kunne have nytte af registrering i forbindelse med opstart af projekter p{\aa} rejselokaliteten. Rejserapporterne kan hermed udg{\o}re et grundlag for sponsorst{\o}tte. N{\ae}rv{\ae}rende unders{\o}gelse ser p{\aa} mulighederne i studierejserne, b{\aa}de som et didaktisk redskab og et redskab til vidensindsamling. I forbindelse med afpr{\o}vningen af feltunders{\o}gelsesinstrukserne er nogle identificeret som velegnede til gennemf{\o}relse af registreringer i forbindelse med studierejserne og nogle der ikke er.",
keywords = "Studierejse, Registrering, Arkitektur, Design",
editor = "Klaus Madsen",
note = "Rapporten er p{\aa} i alt 65 sider og en lang r{\ae}kke studerende har medvirket.",
year = "2010",
language = "Dansk",
series = "Departmental Working Paper Series",
publisher = "Institut for Arkitektur og Medieteknologi",

}

Madsen, K (ed.) 2010, Fra indtryk til aftryk: Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design. Departmental Working Paper Series, vol. 36, Institut for Arkitektur og Medieteknologi, Aalborg.

Fra indtryk til aftryk : Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design. / Madsen, Klaus (Editor).

Aalborg : Institut for Arkitektur og Medieteknologi, 2010. 6 p. (Departmental Working Paper Series, Vol. 36).

Research output: Book/ReportReportResearch

TY - RPRT

T1 - Fra indtryk til aftryk

T2 - Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design

A2 - Madsen, Klaus

N1 - Rapporten er på i alt 65 sider og en lang række studerende har medvirket.

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - I en tid med øgede krav om dokumenteret læring og øget krav til akkreditering af uddannelsen på basis af forskning, er det en skam at studierejsers mange registreringer og erfaringer ikke i højere grad udnyttes til formidling af den nyeste viden og underbygning af forskningsresultater. Feltundersøgelsesinstrukser til registrering indenfor arkitektur og design, som vi er i gang med at udvikle specificerer et didaktisk gerb, strukturer det indsamlede materiale og knytter registrereinger til metodeafprøvning. Endvidere lægger instrukserne op til reflektion eller analyse samt formidling af observationerne. Feltundersøgelsesinstrukserne er udformet, således at de kan behandle aktuelle faglige problematikker og hermed bidrage til at indsamle en nyeste viden. Det er målet at formidlingen af denne viden og de opnåede erfaringer kan blive af en sådan kvalitet at professionelle vil kunne have nytte af registrering i forbindelse med opstart af projekter på rejselokaliteten. Rejserapporterne kan hermed udgøre et grundlag for sponsorstøtte. Nærværende undersøgelse ser på mulighederne i studierejserne, både som et didaktisk redskab og et redskab til vidensindsamling. I forbindelse med afprøvningen af feltundersøgelsesinstrukserne er nogle identificeret som velegnede til gennemførelse af registreringer i forbindelse med studierejserne og nogle der ikke er.

AB - I en tid med øgede krav om dokumenteret læring og øget krav til akkreditering af uddannelsen på basis af forskning, er det en skam at studierejsers mange registreringer og erfaringer ikke i højere grad udnyttes til formidling af den nyeste viden og underbygning af forskningsresultater. Feltundersøgelsesinstrukser til registrering indenfor arkitektur og design, som vi er i gang med at udvikle specificerer et didaktisk gerb, strukturer det indsamlede materiale og knytter registrereinger til metodeafprøvning. Endvidere lægger instrukserne op til reflektion eller analyse samt formidling af observationerne. Feltundersøgelsesinstrukserne er udformet, således at de kan behandle aktuelle faglige problematikker og hermed bidrage til at indsamle en nyeste viden. Det er målet at formidlingen af denne viden og de opnåede erfaringer kan blive af en sådan kvalitet at professionelle vil kunne have nytte af registrering i forbindelse med opstart af projekter på rejselokaliteten. Rejserapporterne kan hermed udgøre et grundlag for sponsorstøtte. Nærværende undersøgelse ser på mulighederne i studierejserne, både som et didaktisk redskab og et redskab til vidensindsamling. I forbindelse med afprøvningen af feltundersøgelsesinstrukserne er nogle identificeret som velegnede til gennemførelse af registreringer i forbindelse med studierejserne og nogle der ikke er.

KW - Studierejse

KW - Registrering

KW - Arkitektur

KW - Design

M3 - Rapport

T3 - Departmental Working Paper Series

BT - Fra indtryk til aftryk

PB - Institut for Arkitektur og Medieteknologi

CY - Aalborg

ER -

Madsen K, (ed.). Fra indtryk til aftryk: Studierejsen - et middel til læring og forskning i arkitektur og design. Aalborg: Institut for Arkitektur og Medieteknologi, 2010. 6 p. (Departmental Working Paper Series, Vol. 36).