Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

6 Downloads (Pure)

Abstract

Voksne på diplomuddannelse skifter læringskontekst fra arbejdsplads til undervisning, og uddannelsens formål har betydning for valg af pædagogik og undervisningsform. Artiklen bygger på cases, og der er anvendt observationer som metodisk tilgang. Analysen viser, at både i gruppedannelse, gruppearbejde og klasseundervisning kan studerende have forskellige forståelser af de vurderingskriterier, som ligger bag det pædagogiske valg af undervisningsformer. Den teoretiske tilgang er sociologisk og bygger på Bernsteins begreber synlig og usynlig pædagogik, hvorfor også de studerendes forskellige uddannelsesbaggrunde og erhvervserfaring indgår i analysen. Der diskuteres forskellige vurderingskriterier i voksenundervisning afhængig af, om præstationer eller læring ses som det centrale.
Original languageDanish
JournalCepra-Striben
Issue number23
Pages (from-to)44-53
Number of pages10
ISSN1903-8143
DOIs
Publication statusPublished - 2018

Keywords

    Cite this

    @article{b42628fc99ed4c968d2316d65ebf3e36,
    title = "Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen",
    abstract = "Voksne p{\aa} diplomuddannelse skifter l{\ae}ringskontekst fra arbejdsplads til undervisning, og uddannelsens form{\aa}l har betydning for valg af p{\ae}dagogik og undervisningsform. Artiklen bygger p{\aa} cases, og der er anvendt observationer som metodisk tilgang. Analysen viser, at b{\aa}de i gruppedannelse, gruppearbejde og klasseundervisning kan studerende have forskellige forst{\aa}elser af de vurderingskriterier, som ligger bag det p{\ae}dagogiske valg af undervisningsformer. Den teoretiske tilgang er sociologisk og bygger p{\aa} Bernsteins begreber synlig og usynlig p{\ae}dagogik, hvorfor ogs{\aa} de studerendes forskellige uddannelsesbaggrunde og erhvervserfaring indg{\aa}r i analysen. Der diskuteres forskellige vurderingskriterier i voksenundervisning afh{\ae}ngig af, om pr{\ae}stationer eller l{\ae}ring ses som det centrale.",
    keywords = "Gruppearbejde",
    author = "Henriette Duch",
    year = "2018",
    doi = "10.17896/UCN.cepra.n23.266",
    language = "Dansk",
    pages = "44--53",
    journal = "Cepra-Striben",
    issn = "1903-8143",
    publisher = "University College Nordjylland (UCN)",
    number = "23",

    }

    Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen. / Duch, Henriette.

    In: Cepra-Striben, No. 23, 2018, p. 44-53.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    TY - JOUR

    T1 - Fra klasseundervisning til gruppearbejde og tilbage igen

    AU - Duch, Henriette

    PY - 2018

    Y1 - 2018

    N2 - Voksne på diplomuddannelse skifter læringskontekst fra arbejdsplads til undervisning, og uddannelsens formål har betydning for valg af pædagogik og undervisningsform. Artiklen bygger på cases, og der er anvendt observationer som metodisk tilgang. Analysen viser, at både i gruppedannelse, gruppearbejde og klasseundervisning kan studerende have forskellige forståelser af de vurderingskriterier, som ligger bag det pædagogiske valg af undervisningsformer. Den teoretiske tilgang er sociologisk og bygger på Bernsteins begreber synlig og usynlig pædagogik, hvorfor også de studerendes forskellige uddannelsesbaggrunde og erhvervserfaring indgår i analysen. Der diskuteres forskellige vurderingskriterier i voksenundervisning afhængig af, om præstationer eller læring ses som det centrale.

    AB - Voksne på diplomuddannelse skifter læringskontekst fra arbejdsplads til undervisning, og uddannelsens formål har betydning for valg af pædagogik og undervisningsform. Artiklen bygger på cases, og der er anvendt observationer som metodisk tilgang. Analysen viser, at både i gruppedannelse, gruppearbejde og klasseundervisning kan studerende have forskellige forståelser af de vurderingskriterier, som ligger bag det pædagogiske valg af undervisningsformer. Den teoretiske tilgang er sociologisk og bygger på Bernsteins begreber synlig og usynlig pædagogik, hvorfor også de studerendes forskellige uddannelsesbaggrunde og erhvervserfaring indgår i analysen. Der diskuteres forskellige vurderingskriterier i voksenundervisning afhængig af, om præstationer eller læring ses som det centrale.

    KW - Gruppearbejde

    UR - https://journals.ucn.dk/index.php/cepra/issue/view/28/NR23

    U2 - 10.17896/UCN.cepra.n23.266

    DO - 10.17896/UCN.cepra.n23.266

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 44

    EP - 53

    JO - Cepra-Striben

    JF - Cepra-Striben

    SN - 1903-8143

    IS - 23

    ER -