Fra ord til handling i oplevelsesøkonomien

Peter Kvistgaard, John Hird

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    Abstract

    Oplevelsesøkonomien blev lanceret som begreb i 1999 af amerikanerne Pine & Gilmore, og den er siden blevet refereret til som den nye magiske formel for alverdens økonomier. Herunder også den danske (Regeringen 2003). Siden er det blevet slået fast af adskillige – politikere, forskere og prak-tikere –, at oplevelsesøkonomien er en kendsgerning (Ørnbo et al. 2004). Lund et al. (2005) spørger i bogen Følelsesfabrikken, om oplevelsesøkonomiens kejser nu også har klæder på. 234 sider senere hævder forfatterne så, at det har han faktisk. Oplevelsesøkonomien er her altså (Mossberg 2001 og 2003; O’Dell & Billing 2005), og vi må forholde os til dens stigende betydning. Problemet er dog, at kun få personer synes at arbejde med at omsætte oplevelser og oplevelsesøkonomi til noget håndterbart. Ret få har leveret et brug-bart bud på, hvad oplevelser konkret er, og hvordan de skaber værdi – på langt sigt og i forhold til turisme. Handler det om kvinder i strutskørter på en scene i København eller om en hornblæser på en oplevelseskonference i Aalborg? Eller er det 55 tv-kanaler i et feriehus i Vestjylland? Tjah, svaret er i bedste fald uklart, og i værste fald har kejseren ikke andet på end lasede pjalter. Det er i hvert fald svært at se, hvordan den enkelte turismeaktør kan bruge de diffuse begreber og tanker om oplevelsesøkonomi i jagten på succes. Vi vil forsøge både at bringe diskussionen om oplevelsesøkonomi et lille skridt videre og lidt ned på jorden. Oplevelsesøkonomi er for os slet og ret den gode handel. Det handler om at ska-be overskud på hver enkelt turists personlige oplevelsesregnskab.
    Original languageDanish
    JournalVisit Denmark
    Issue number4
    Pages (from-to)24-25
    Number of pages2
    ISSN1604-5807
    Publication statusPublished - 2005

    Cite this

    Kvistgaard, Peter ; Hird, John. / Fra ord til handling i oplevelsesøkonomien. In: Visit Denmark. 2005 ; No. 4. pp. 24-25.
    @article{df6302c08d7c11da8c84000ea68e967b,
    title = "Fra ord til handling i oplevelses{\o}konomien",
    abstract = "Oplevelses{\o}konomien blev lanceret som begreb i 1999 af amerikanerne Pine & Gilmore, og den er siden blevet refereret til som den nye magiske formel for alverdens {\o}konomier. Herunder ogs{\aa} den danske (Regeringen 2003). Siden er det blevet sl{\aa}et fast af adskillige – politikere, forskere og prak-tikere –, at oplevelses{\o}konomien er en kendsgerning ({\O}rnbo et al. 2004). Lund et al. (2005) sp{\o}rger i bogen F{\o}lelsesfabrikken, om oplevelses{\o}konomiens kejser nu ogs{\aa} har kl{\ae}der p{\aa}. 234 sider senere h{\ae}vder forfatterne s{\aa}, at det har han faktisk. Oplevelses{\o}konomien er her alts{\aa} (Mossberg 2001 og 2003; O’Dell & Billing 2005), og vi m{\aa} forholde os til dens stigende betydning. Problemet er dog, at kun f{\aa} personer synes at arbejde med at oms{\ae}tte oplevelser og oplevelses{\o}konomi til noget h{\aa}ndterbart. Ret f{\aa} har leveret et brug-bart bud p{\aa}, hvad oplevelser konkret er, og hvordan de skaber v{\ae}rdi – p{\aa} langt sigt og i forhold til turisme. Handler det om kvinder i strutsk{\o}rter p{\aa} en scene i K{\o}benhavn eller om en hornbl{\ae}ser p{\aa} en oplevelseskonference i Aalborg? Eller er det 55 tv-kanaler i et feriehus i Vestjylland? Tjah, svaret er i bedste fald uklart, og i v{\ae}rste fald har kejseren ikke andet p{\aa} end lasede pjalter. Det er i hvert fald sv{\ae}rt at se, hvordan den enkelte turismeakt{\o}r kan bruge de diffuse begreber og tanker om oplevelses{\o}konomi i jagten p{\aa} succes. Vi vil fors{\o}ge b{\aa}de at bringe diskussionen om oplevelses{\o}konomi et lille skridt videre og lidt ned p{\aa} jorden. Oplevelses{\o}konomi er for os slet og ret den gode handel. Det handler om at ska-be overskud p{\aa} hver enkelt turists personlige oplevelsesregnskab.",
    keywords = "Turisme, Oplevelser, Destinationer, VisitDenmark, Oplevelses{\o}konomi",
    author = "Peter Kvistgaard and John Hird",
    note = "Peter Kvistgaard har ph.d.-graden i regional turismepolicy og har siden 1998 forsket og undervist i turisme ved Tourism Research Unit. Kvistgaard har siden 2003 arbejdet med oplevelses{\o}konomi i relation til destinationer. Bl.a. har Kvistgaard udgivet rapporten {"}Oplevelsesprofil for feriedestination M{\o}n{"}, 2005. John Hird er uddannet cand.mag. SIF fra Aalborg Universitet, er ansat som ekstern lektor. Hird er kommunikationsekspert og medindehaver af kommunikationsvirksomheden firstmove. Hird har udgivet en r{\ae}kke b{\o}ger om markedsf{\o}ring. Bl.a. l{\ae}reb{\o}ger.",
    year = "2005",
    language = "Dansk",
    pages = "24--25",
    journal = "Visit Denmark",
    issn = "1604-5807",
    number = "4",

    }

    Fra ord til handling i oplevelsesøkonomien. / Kvistgaard, Peter; Hird, John.

    In: Visit Denmark, No. 4, 2005, p. 24-25.

    Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

    TY - JOUR

    T1 - Fra ord til handling i oplevelsesøkonomien

    AU - Kvistgaard, Peter

    AU - Hird, John

    N1 - Peter Kvistgaard har ph.d.-graden i regional turismepolicy og har siden 1998 forsket og undervist i turisme ved Tourism Research Unit. Kvistgaard har siden 2003 arbejdet med oplevelsesøkonomi i relation til destinationer. Bl.a. har Kvistgaard udgivet rapporten "Oplevelsesprofil for feriedestination Møn", 2005. John Hird er uddannet cand.mag. SIF fra Aalborg Universitet, er ansat som ekstern lektor. Hird er kommunikationsekspert og medindehaver af kommunikationsvirksomheden firstmove. Hird har udgivet en række bøger om markedsføring. Bl.a. lærebøger.

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Oplevelsesøkonomien blev lanceret som begreb i 1999 af amerikanerne Pine & Gilmore, og den er siden blevet refereret til som den nye magiske formel for alverdens økonomier. Herunder også den danske (Regeringen 2003). Siden er det blevet slået fast af adskillige – politikere, forskere og prak-tikere –, at oplevelsesøkonomien er en kendsgerning (Ørnbo et al. 2004). Lund et al. (2005) spørger i bogen Følelsesfabrikken, om oplevelsesøkonomiens kejser nu også har klæder på. 234 sider senere hævder forfatterne så, at det har han faktisk. Oplevelsesøkonomien er her altså (Mossberg 2001 og 2003; O’Dell & Billing 2005), og vi må forholde os til dens stigende betydning. Problemet er dog, at kun få personer synes at arbejde med at omsætte oplevelser og oplevelsesøkonomi til noget håndterbart. Ret få har leveret et brug-bart bud på, hvad oplevelser konkret er, og hvordan de skaber værdi – på langt sigt og i forhold til turisme. Handler det om kvinder i strutskørter på en scene i København eller om en hornblæser på en oplevelseskonference i Aalborg? Eller er det 55 tv-kanaler i et feriehus i Vestjylland? Tjah, svaret er i bedste fald uklart, og i værste fald har kejseren ikke andet på end lasede pjalter. Det er i hvert fald svært at se, hvordan den enkelte turismeaktør kan bruge de diffuse begreber og tanker om oplevelsesøkonomi i jagten på succes. Vi vil forsøge både at bringe diskussionen om oplevelsesøkonomi et lille skridt videre og lidt ned på jorden. Oplevelsesøkonomi er for os slet og ret den gode handel. Det handler om at ska-be overskud på hver enkelt turists personlige oplevelsesregnskab.

    AB - Oplevelsesøkonomien blev lanceret som begreb i 1999 af amerikanerne Pine & Gilmore, og den er siden blevet refereret til som den nye magiske formel for alverdens økonomier. Herunder også den danske (Regeringen 2003). Siden er det blevet slået fast af adskillige – politikere, forskere og prak-tikere –, at oplevelsesøkonomien er en kendsgerning (Ørnbo et al. 2004). Lund et al. (2005) spørger i bogen Følelsesfabrikken, om oplevelsesøkonomiens kejser nu også har klæder på. 234 sider senere hævder forfatterne så, at det har han faktisk. Oplevelsesøkonomien er her altså (Mossberg 2001 og 2003; O’Dell & Billing 2005), og vi må forholde os til dens stigende betydning. Problemet er dog, at kun få personer synes at arbejde med at omsætte oplevelser og oplevelsesøkonomi til noget håndterbart. Ret få har leveret et brug-bart bud på, hvad oplevelser konkret er, og hvordan de skaber værdi – på langt sigt og i forhold til turisme. Handler det om kvinder i strutskørter på en scene i København eller om en hornblæser på en oplevelseskonference i Aalborg? Eller er det 55 tv-kanaler i et feriehus i Vestjylland? Tjah, svaret er i bedste fald uklart, og i værste fald har kejseren ikke andet på end lasede pjalter. Det er i hvert fald svært at se, hvordan den enkelte turismeaktør kan bruge de diffuse begreber og tanker om oplevelsesøkonomi i jagten på succes. Vi vil forsøge både at bringe diskussionen om oplevelsesøkonomi et lille skridt videre og lidt ned på jorden. Oplevelsesøkonomi er for os slet og ret den gode handel. Det handler om at ska-be overskud på hver enkelt turists personlige oplevelsesregnskab.

    KW - Turisme

    KW - Oplevelser

    KW - Destinationer

    KW - VisitDenmark

    KW - Oplevelsesøkonomi

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 24

    EP - 25

    JO - Visit Denmark

    JF - Visit Denmark

    SN - 1604-5807

    IS - 4

    ER -