Æstetik som atmosfære: Gernot Böhmes ’ny æstetik’

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet introducerer til Gernot Böhmes ny-fænomenologiske stemningsteori, hvor atmosfære som særlig affektiv toning defineres som den æstetiske erfarings grundkategori. Atmosfære forstås i Böhmes teori som en præ-refleksiv forbundethed
mellem objekt og subjekt, og teorien ophæver dermed den kartesianske adskillelse mellem ting og bevidsthed ved at vise, hvorledes disse positioner implicerer hinanden. Det er kapitlets pointe, at Böhme på den ene side hermed leverer et posthermeneutisk grundlag for såvel en overordnet gentænkning af det æstetiskes erfaringsmæssige karakter som en kritisk forståelse for den gennemgribende rolle, æstetikken og
dens gestaltninger spiller i det æstetiserede samfund. På den anden side
peger forfatterne på behovet for supplerende, kulturanalytiske perspektiver,
da den stærke æstetikfilosofiske vægtning i Böhmes teori betyder, at den vanskeligt lader sig operationalisere i konkrete analyser af æstetiske/æstetiserede fænomener.
Original languageDanish
Title of host publicationStemningens æstetik
EditorsPeter Allingham, Nicolai Graakjær, Rasmus Grøn, Christian Jantzen
Number of pages21
Volume8
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date19 Dec 2019
Pages37-57
Chapter3
ISBN (Electronic)978-87-7210-285-6
Publication statusPublished - 19 Dec 2019
SeriesMÆRKK – Æstetik og Kommunikation
Volume8
ISSN2245-2818

Cite this