Abstract
GPS data fra køretøjer er i en årrække blevet brugt som grundlag for beregning af køretider [1] [2] og estimering af trængsel [3] . Fælles for de tidligere tiltag er, at der typisk er anvendt både kommercielt software og et kommercielt digitalt kort. Sådanne kommercielle løsninger kræver, at brugerne har de nødvendige licenser og ligger derfor en begrænsning på distributionen af trafikinformation.
I dette indlæg vil vi fremlægge de erfaringer vi har med at anvende open-source software og creative-commons [4] kortet Open-Street Map (OSM) [5] til bl.a. at skabe et køretidskort for hele Danmark. Open-source og creative-commons licenserne gør, at information frit kan distribueres. Som et eksempel anvendes køretidskortet til at estimere køretider for flex-transport for store dele af Danmark.
Artiklen er struktureret som følgende. Først præsenteres, hvorledes GPS data og OSM kortet er anvendt til at skabe et hastigheds- og trængselskort for hele Danmark. Herefter vises det, hvorledes GPS data inddelt i ture kan anvendes til at analysere kortere strækninger (nogle kilometer) f.eks. hvor der skal være grønne bølger. Slutteligt vises, hvordan GPS data kan anvendes til at nærstudere et enkelt kryds.
Konklusionen er, at GPS data er et godt supplement til andre informationskilder om trafik f.eks. spoler i vejene, trafikkameraer og Bluetooth. Herudover muliggør GPS data en række trafikanalyser, der kun meget vanskeligt kan lade sige gøre med f.eks. spoler, trafikkameraer eller Bluetooth.
Hastigheds-
I dette indlæg vil vi fremlægge de erfaringer vi har med at anvende open-source software og creative-commons [4] kortet Open-Street Map (OSM) [5] til bl.a. at skabe et køretidskort for hele Danmark. Open-source og creative-commons licenserne gør, at information frit kan distribueres. Som et eksempel anvendes køretidskortet til at estimere køretider for flex-transport for store dele af Danmark.
Artiklen er struktureret som følgende. Først præsenteres, hvorledes GPS data og OSM kortet er anvendt til at skabe et hastigheds- og trængselskort for hele Danmark. Herefter vises det, hvorledes GPS data inddelt i ture kan anvendes til at analysere kortere strækninger (nogle kilometer) f.eks. hvor der skal være grønne bølger. Slutteligt vises, hvordan GPS data kan anvendes til at nærstudere et enkelt kryds.
Konklusionen er, at GPS data er et godt supplement til andre informationskilder om trafik f.eks. spoler i vejene, trafikkameraer og Bluetooth. Herudover muliggør GPS data en række trafikanalyser, der kun meget vanskeligt kan lade sige gøre med f.eks. spoler, trafikkameraer eller Bluetooth.
Hastigheds-
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 5 Dec 2012 |
Number of pages | 6 |
Publication status | Published - 5 Dec 2012 |
Event | Vejforum - Nyborg, Denmark Duration: 5 Dec 2012 → 6 Dec 2012 |
Conference
Conference | Vejforum |
---|---|
Country/Territory | Denmark |
City | Nyborg |
Period | 05/12/2012 → 06/12/2012 |