Abstract
I dette kapitel vil vi præsentere konkrete ledelsesredskaber til aktivt at overskride
og bygge bro på tværs af fysiske, sociale og mentale grænser i organisationer.
Ledelse, der både krydser grænser og bygger broer, er en opgave, der skal løses
internt og eksternt. Organisatoriske og faglige siloer skal nedbrydes internt, og
eksternt skal borgere, samarbejdspartnere og øvrige interessenter inddrages aktivt.
Grænsekrydsende ledelse defineres i dette kapitel som evnen til at skabe kurs,
koordinering og commitment. Kurs henviser til at skabe forståelse og mening i
forhold til fælles overordnede mål og strategier. Koordinering handler om relationel
koordinering af ressourcer og aktiviteter. Commitment refererer til at skabe
dedikation til den kollektive succes, der er mindst lige så stærk som dedikationen
til personlig og egen gruppes succes. Gennem en casebeskrivelse fremhæver vi, hvordan fælles mål, overlappende viden, hyppig kommunikation og høj tillid er
nøglebegreber i ledelse af grænsekrydsende samarbejde.
og bygge bro på tværs af fysiske, sociale og mentale grænser i organisationer.
Ledelse, der både krydser grænser og bygger broer, er en opgave, der skal løses
internt og eksternt. Organisatoriske og faglige siloer skal nedbrydes internt, og
eksternt skal borgere, samarbejdspartnere og øvrige interessenter inddrages aktivt.
Grænsekrydsende ledelse defineres i dette kapitel som evnen til at skabe kurs,
koordinering og commitment. Kurs henviser til at skabe forståelse og mening i
forhold til fælles overordnede mål og strategier. Koordinering handler om relationel
koordinering af ressourcer og aktiviteter. Commitment refererer til at skabe
dedikation til den kollektive succes, der er mindst lige så stærk som dedikationen
til personlig og egen gruppes succes. Gennem en casebeskrivelse fremhæver vi, hvordan fælles mål, overlappende viden, hyppig kommunikation og høj tillid er
nøglebegreber i ledelse af grænsekrydsende samarbejde.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Dilemmaer i ledelse |
Editors | Søren Frimann, Hanne Dauer Keller |
Number of pages | 23 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2016 |
Edition | 1 |
Pages | 119-142 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7112-588-7 |
Publication status | Published - 2016 |
Series | Organisatorisk læring og ledelse |
---|---|
Number | 1 |
ISSN | 2446-1814 |