Grænseoverskridende nordisk undervisning

Anne-Mette Nortvig, René B. Christiansen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

At have nabolande med nabosprog rummer helt særlige muligheder for sam- arbejder på tværs af landegrænserne, da der ikke skal kommunikeres på et fremmedsprog, men man gennem brug af sit modersmål kan tale med de andre landes folk og blive klogere på forskelle og ligheder landene og menneskene imellem. Samtidig byder denne sproglige samhørighed også på udfordringer, ikke mindst i forhold til episoder, hvor man tror, man forstår hinanden, men så alligevel ikke gør det. Der er også en særlig udfordring i forhold til ikke at give afkald på for mange nuanceringer sprogene imellem, når man taler og gerne vil forstå og forstås. Det handler altså – når man skal tale skandinavisk – både om detaljefastholdelse og forståelse. Også i forhold til skole og undervisning gør disse forhold sig gældende.
I denne artikel vil vi med en case fra et EU-støttet projekt om Grænseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) i svenske, norske og danske folkeskoler se på, hvordan samarbejde på tværs af nordiske grænser kan udfolde sig i en undervisning understøttet af digitale teknologier.
Original languageDanish
Title of host publicationEuropæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver
Place of PublicationDanmark
PublisherAlkvantor
Publication date2013
Edition1
Pages48-57
ISBN (Print)978-87-994779-2-0
Publication statusPublished - 2013

Keywords

    Cite this

    Nortvig, A-M., & Christiansen, R. B. (2013). Grænseoverskridende nordisk undervisning. In Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver (1 ed., pp. 48-57). Danmark: Alkvantor.
    Nortvig, Anne-Mette ; Christiansen, René B. / Grænseoverskridende nordisk undervisning. Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver. 1. ed. Danmark : Alkvantor, 2013. pp. 48-57
    @inbook{874444fdc0d640c5b21684b7fdbb473b,
    title = "Gr{\ae}nseoverskridende nordisk undervisning",
    abstract = "At have nabolande med nabosprog rummer helt s{\ae}rlige muligheder for sam- arbejder p{\aa} tv{\ae}rs af landegr{\ae}nserne, da der ikke skal kommunikeres p{\aa} et fremmedsprog, men man gennem brug af sit modersm{\aa}l kan tale med de andre landes folk og blive klogere p{\aa} forskelle og ligheder landene og menneskene imellem. Samtidig byder denne sproglige samh{\o}righed ogs{\aa} p{\aa} udfordringer, ikke mindst i forhold til episoder, hvor man tror, man forst{\aa}r hinanden, men s{\aa} alligevel ikke g{\o}r det. Der er ogs{\aa} en s{\ae}rlig udfordring i forhold til ikke at give afkald p{\aa} for mange nuanceringer sprogene imellem, n{\aa}r man taler og gerne vil forst{\aa} og forst{\aa}s. Det handler alts{\aa} – n{\aa}r man skal tale skandinavisk – b{\aa}de om detaljefastholdelse og forst{\aa}else. Ogs{\aa} i forhold til skole og undervisning g{\o}r disse forhold sig g{\ae}ldende.I denne artikel vil vi med en case fra et EU-st{\o}ttet projekt om Gr{\ae}nseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) i svenske, norske og danske folkeskoler se p{\aa}, hvordan samarbejde p{\aa} tv{\ae}rs af nordiske gr{\ae}nser kan udfolde sig i en undervisning underst{\o}ttet af digitale teknologier.",
    keywords = "IT, didaktik, medborgerskab, Nordiske lande",
    author = "Anne-Mette Nortvig and Christiansen, {Ren{\'e} B.}",
    year = "2013",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-994779-2-0",
    pages = "48--57",
    booktitle = "Europ{\ae}iske scenarier – Skandinaviske perspektiver",
    publisher = "Alkvantor",
    edition = "1",

    }

    Nortvig, A-M & Christiansen, RB 2013, Grænseoverskridende nordisk undervisning. in Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver. 1 edn, Alkvantor, Danmark, pp. 48-57.

    Grænseoverskridende nordisk undervisning. / Nortvig, Anne-Mette; Christiansen, René B.

    Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver. 1. ed. Danmark : Alkvantor, 2013. p. 48-57.

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    TY - CHAP

    T1 - Grænseoverskridende nordisk undervisning

    AU - Nortvig, Anne-Mette

    AU - Christiansen, René B.

    PY - 2013

    Y1 - 2013

    N2 - At have nabolande med nabosprog rummer helt særlige muligheder for sam- arbejder på tværs af landegrænserne, da der ikke skal kommunikeres på et fremmedsprog, men man gennem brug af sit modersmål kan tale med de andre landes folk og blive klogere på forskelle og ligheder landene og menneskene imellem. Samtidig byder denne sproglige samhørighed også på udfordringer, ikke mindst i forhold til episoder, hvor man tror, man forstår hinanden, men så alligevel ikke gør det. Der er også en særlig udfordring i forhold til ikke at give afkald på for mange nuanceringer sprogene imellem, når man taler og gerne vil forstå og forstås. Det handler altså – når man skal tale skandinavisk – både om detaljefastholdelse og forståelse. Også i forhold til skole og undervisning gør disse forhold sig gældende.I denne artikel vil vi med en case fra et EU-støttet projekt om Grænseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) i svenske, norske og danske folkeskoler se på, hvordan samarbejde på tværs af nordiske grænser kan udfolde sig i en undervisning understøttet af digitale teknologier.

    AB - At have nabolande med nabosprog rummer helt særlige muligheder for sam- arbejder på tværs af landegrænserne, da der ikke skal kommunikeres på et fremmedsprog, men man gennem brug af sit modersmål kan tale med de andre landes folk og blive klogere på forskelle og ligheder landene og menneskene imellem. Samtidig byder denne sproglige samhørighed også på udfordringer, ikke mindst i forhold til episoder, hvor man tror, man forstår hinanden, men så alligevel ikke gør det. Der er også en særlig udfordring i forhold til ikke at give afkald på for mange nuanceringer sprogene imellem, når man taler og gerne vil forstå og forstås. Det handler altså – når man skal tale skandinavisk – både om detaljefastholdelse og forståelse. Også i forhold til skole og undervisning gør disse forhold sig gældende.I denne artikel vil vi med en case fra et EU-støttet projekt om Grænseoverskridende Nordisk Undervisning (GNU) i svenske, norske og danske folkeskoler se på, hvordan samarbejde på tværs af nordiske grænser kan udfolde sig i en undervisning understøttet af digitale teknologier.

    KW - IT

    KW - didaktik

    KW - medborgerskab

    KW - Nordiske lande

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-994779-2-0

    SP - 48

    EP - 57

    BT - Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver

    PB - Alkvantor

    CY - Danmark

    ER -

    Nortvig A-M, Christiansen RB. Grænseoverskridende nordisk undervisning. In Europæiske scenarier – Skandinaviske perspektiver. 1 ed. Danmark: Alkvantor. 2013. p. 48-57