TY - UNPB
T1 - Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen
AU - Hautopp, Heidi
AU - Nørgaard, Mie
AU - Jordan Weibull, Carina
AU - Hejbroch Johansen, Julie
PY - 2018/12/28
Y1 - 2018/12/28
N2 - Artiklen beskriver et casestudie, hvor grafisk facilitering er inddraget i matematikundervisningen med fokus på 1. klasseelevers udformning af egne regnehistorier. Der undersøges, hvilken betydning undervisningsformen har for elevernes og lærerens aktiviteter i klasserummet. Analysen viser, at eleverne opnår større ejerskab i undervisningen og til skole-hjem-samtaler. Ydermere er lærerens rolle central i forhold til at opøve en kultur i klassen, hvor det legitimeres, at eleverne lader sig inspirere af hinandens produktioner. Studiet konkluderer, at der er behov for en nuancering af forståelsen af ”at tegne” i folkeskolen, så der skelnes mellem tegning som kunstnerisk produktion, metode til undersøgelse og strategisk værktøj.
AB - Artiklen beskriver et casestudie, hvor grafisk facilitering er inddraget i matematikundervisningen med fokus på 1. klasseelevers udformning af egne regnehistorier. Der undersøges, hvilken betydning undervisningsformen har for elevernes og lærerens aktiviteter i klasserummet. Analysen viser, at eleverne opnår større ejerskab i undervisningen og til skole-hjem-samtaler. Ydermere er lærerens rolle central i forhold til at opøve en kultur i klassen, hvor det legitimeres, at eleverne lader sig inspirere af hinandens produktioner. Studiet konkluderer, at der er behov for en nuancering af forståelsen af ”at tegne” i folkeskolen, så der skelnes mellem tegning som kunstnerisk produktion, metode til undersøgelse og strategisk værktøj.
KW - Grafisk facilitering
KW - 21. århundredes kompetencer
KW - tegning
KW - didaktik
KW - produktionsorienteret undervisning
M3 - Working paper
SP - 1
EP - 27
BT - Grafisk facilitering - et læringsredskab i folkeskolen
ER -