Projects per year
Abstract
I fødsels- og forældreforberedende tilbud i landets kommuner har forebyggende og tidlig indsats længe været centralt. I de senere år kan imidlertid identificeres et skifte, hvor indsatserne er blevet almengjort og intensiveret, og hvor forældre ansvarliggøres på nye måder. I denne artikel tager vi afsæt i et etnografisk feltarbejde i et kommunalt udbudte forældrekurser samt interviews med fagprofessionelle. I artiklen diskuterer vi, hvordan vejledningen til de vordende og nybagte forældre præsenteres som rådgivning og støtte, der dog i forældrekursernes sociale rum bliver afgrænset af et udtalt evidens- samt risikovokabularium. Vi udfolder endvidere, hvordan ideer om tidlige indsatser er blevet revitaliseret af en ny drejning mod neuropsykologien samt en dertil knyttet (gen)aktivering af tilknytningsperspektiver.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 29-43 |
Number of pages | 15 |
ISSN | 0904-2393 |
Publication status | Published - Dec 2023 |
Projects
- 1 Active
-
PARENT: Politicizing Family Lives and Parent-Child Relationships and the Lived Implications
Faber, S. T. (PI), Rolandsen Agustín, L. (CoI), Nielsen, M. H. (CoI), Jørgensen, A. H. (CoI) & Vang, S. B. (Project Participant)
Independent Research Fund Denmark | Social Sciences
01/09/2021 → 31/08/2026
Project: Research